Eilert Hanoa og Jostein Håvaldsrud i Mamut. (Bilde: Harald Brombach)

Mer nettsky i Mamut One

Mamut har fått på plass Microsofts Office 365.

Mamut har startet utrullingen av Mamut One 2011 Edition, den nyeste versjonen av selskapets forretningssystem for småbedrifter, etter å ha pilottestet løsningen i seks måneder.

Den største nyheten i den nye versjonen er nok Microsofts Office 365 er en del av produktet. Office 365 gir tilgang til Microsoft Office, Sharepoint, Exchange og Lync (Office Communication Server) via nettskyen.

Jostein Håvaldsrud, utviklingsansvarlig i Mamut, forteller til digi.no at kjernen i Mamut One fortsatt er det klassiske økonomisystemet, men at webmodulen har blitt utvidet og at det er enda mer fokus på «hosting» enn tidligere.

– Office 365 er en viktig del av dette. Dette er en ren abonnentsløsning for småbedrifter. Mamut er Microsoft-partner og vil stå for leveransene og kundeforholdet, forklarer Håvaldsrud.

Mamut har forenklet Mamut One-familien og tilbyr tre versjoner av 2011-utgaven.

– Markedet har endret seg siden Mamut One ble lansert for tre år siden. For bedre å tilpasse produktene til markedet, gjør vi nå en stor svitsj i hvilke komponenter som er med i produktene, og til hvilken pris, sier Håvaldsrud. Han lover også bedre integrasjon mellom komponentene i brukergrensensnittet. Dette inkluderer altså også Office 2010.

Mamut har som mål å levere en stadig større del av IT-infrastrukturen til kundene, slik at kundene ikke trenger å å drifte egen server for Mamuts produkter.

– Bortsett fra Mamut Business Software (MBS), er resten nå tilgjengelig i nettskyen, sier Håvaldsrud.

Blant nyhetene i Mamut Online Desktop 3, den webbaserte tilgangen til forretningsløsningen, er nye moduler for ordrebehandling, brukeradministrasjon, medlemsregister og for utstyrsregister med utlånsfunksjonalitet. I tillegg har det blitt lagt til ny funksjonalitet for elektronisk distribusjon av faktura og rapporter for regnskapsbyråer.

Nyheter i Mamut Business Software 14 inkluderer ny bankintegrasjon, ny renteberegning med betalingspåminnelser, ny Altinn-integrasjon, i tillegg til støtte for Microsoft SQL Server 2008 R2 og Office 2010.

Som Microsoft-partner er det ikke så overraskende at Mamut har valg å satse på Microsofts Azure-tjenester.

– Vi baseres oss på den nettskyløsningen som vi mener er best for oss, sier Håvaldsrud. Mamut bruker nettskyen til både lagring og prosessering. Blant annet produktet for sikkerhetskopiering, Mamut Online Backup, er basert på Azure. Selskapet bygger nå en e-fakturaløsning på Azure, forteller Håvaldsrud.

– Vi ser på muligheten til å legge hele virtuelle maskiner opp på Azure. Det meste vi har i dag er virtualisert. Vi har fortsatt et vesentlig driftsenter på Økern i Oslo. Vi kommer til å balansere hva som er på nettsky og hva som kjøres fra eget driftssenter, men vi vil ta unna kundeveksten på Microsofts nettskyløsninger, forklarer han.

Mamuts veikart fram til 2012
Mamuts veikart fram til 2012 Bilde: Mamut

Framover planlegger Mamut en ny, felles «frontend» for alle produkter i Mamut One. Senere kommer Mamut med nye produkter for foreninger. Dette kalles Mamut NGO (Non Governmental Organizations) og inkluderer web- og administrasjonsløsninger. Mamut gjør dette med utgangspunkt i Klubben Online, som selskapet kjøpte i 2008. I dag benyttes Klubben Online av omkring 8000 foreninger i nesten alle størrelser.

– De aller største foreningene har gjerne egne løsninger, mener Håvaldsrud.

Eilert Hanoa, gründer og administrerende direktør i Mamut, forteller at selskapet nå har omtrent 400 000 kunder i sju land. Sverige er det største markedet med 160 000 kunder. I Norge benyttes Mamuts produkter av omtrent 75 000 bedrifter. De største kundene har opptil 35 brukere, men det er også mange som bare har én bruker.

– Mange kunder kjøper bare nettstedløsningen, men målet vårt er at disse skal ta i bruk flere tjenester etter hvert, sier Hanoa.

– Fokus framover for Mamut er å fortsette med det samme, å gjøre forretningsdriften og informasjonstilgangen enklere for småbedriftene, å sørge for at kundene bruker mindre ressurser på IT, samt å redusere egne kostnader, sier Hanoa.

Han forteller at et stort volum av kunder gir mulighet til å fordele kostnadene knyttet til utvikling av nye tjenester. Men Mamut planlegger ikke å gå inn i nye markeder.

– Jeg tror vi er i de markedene vi trenger for å vokse i overskuelig framtid, sier Hanoa.

Mamut har ikke vært upåvirket av finanskrisen og opplevde i fjor en liten nedgang i omsetningen. Selskapet har redusert staben med 5-6 prosent i år, men har ikke rørt FoU-avdelingen.

Total har selskapet 440 ansatte.

    Les også:

Til toppen