Mer partnerskap for Skrivervik

Ark-datteren Skrivervik Data vil øke satsingen på partnere for å nå målet om en kraftig økning i salget av Sun-løsninger.

- Sun ønsker å doble salget sitt i Norge i løpet av de neste årene. Da blir et utvidet partnersamarbeid alfa og omega for oss, sier administrerende direktør Jens Rugseth i Skrivervik Data til digi.no.

Han sier behovet for et utvidet partnersamarbeid blir spesielt viktig på salg av kommunikasjonsløsninger og løsninger for netthandel.

- Det er på området vi kan kalle "infracom" (infrastruktur og kommunikasjon, red.anm.) vi vil se den absolutt største veksten. Partnere som Cisco og Nortel blir meget viktige for oss her, sier Rugseth.

Sun Norge har trukket frem datalagring som et marked hvor de ønsker økt satsing. Rugseth bekrefter at Skrivervik har sett en sterk vekst i omsetningen av slike løsninger og at selskapet har satt høye vekstmål for denne virksomheten.

I forbindelse med oppbyggingen av en egen organisasjon for Sun i Norge har det dukket opp spekulasjoner om en svekkelse av samarbeidet mellom Skrivervik og Sun i Norge. Per Rune Iversen i Sun Norge har uttalt at han forventer at Skrivervik i større grad vil la noe salg skje i samarbeid med andre distributører for å ta unna den veksten selskapet ønsker.

Dette har tidligere vært et problem for Skrivervik som har vært beskyldt for å ta kunder fra sine egne partnere. Spesielt ICL - som ellers i Europa er en storselger av Sun-maskiner - skal ha opplevd dette som et problem.

- ICL og Skrivervik har i stor grad overlappende kundemasse. Det er klart at det lett blir problemer av det. På andre områder fungerer imidlertid partner-samarbeidet utmerket, sier Rugseth. Han trekker spesielt frem samarbeidet med partnere på mediesektoren og overfor bank- og finanssektoren, som han mener har vært meget vellykket.

Et samarbeid med Hewlett-Packard eller andre server-produsenter står Rugseth fast ved er uaktuelt.

- Et samarbeid med HP vil ikke skape merverdier for oss. Mitt mål er å selge mest mulig Sun-maskiner i Norge, og det er dette målet som er styrende for hvilke partnere vi velger oss.

Til toppen