(Foto: Google)

Søkeresultater

Mer synlige søkeresultater med strukturerte data

Nå har også informasjonskortene kommet til Googles søk.

Mange ganger når man søker etter noe hos Google eller Bing, blir man vist søkeresultater som inneholder langt mer informasjon enn en tittel og en forhåpentligvis beskrivende undertekst eller ingress, for eksempel et bilde og gjerne sentrale stikkord om innholdet. Dette fører ofte til at søkeresultatet skiller seg ut fra mengden.

For å oppnå dette må disse dataene presenteres på en måte som gjør presentasjonen mulig. Det betyr at dataene må struktureres.

I noen grad kan dette gjøres ved hjelp av metatagger i HTML-dokumentet, men i alle fall Google anbefaler at formatet JSON-LD (JavaScript Object Notation for Linked Data) benyttes, også framfor Microdata eller RDFa.

Innholdsrike kort

Spesielt gjelder dette for nettsteder som ønsker at søkeresultatene skal i det nye Rich Card-formatet til Google, som bygger videre på det visuelle søkeresultatene som til nå har blitt vist, som kalles for Rich Snippets.

Hensikten er å gi brukerne en bedre forhåndsvisning av et nettsteds innhold, slik at de enklere kan se om det frister. Og for nettstedet er det om og gjøre å få brukeren til å velge nettopp dette søkeresultatet.

I likhet med Rich Snippets er det primært innhold fra ulike typer oversikter eller samlinger som er mest egnet for Rich Cards. Slike oversikter eller samlinger kan være hotellene som formidles av et nettbasert reisebyrå eller bøkene som tilbys av en bokhandel. Disse vil med Rich Cards kunne presenteres som egne informasjonskort med varierende utforming, avhengig av de strukturerte dataene som tilbys fra hver oppføring.

Noen eksempler finnes på denne siden, inkludert JSON-LD-koden til hvert eksempel.

Begrenset foreløpig

I første omgang er det oppskrifter og film som støttes av Google-søket, og foreløpig bare på mobilutgaven av google.com og med engelsk som søkespråk.

Flere kategorier av søkeresultater, i alle fall begivenheter og produktanmeldelser, skal gjøres tilgjengelige etter hvert.

Et verktøy for å teste de strukturerte dataene og for forhåndsvisning av resultatet, slik det vil se ut i Google Search, er tilgjengelig her.

En presentasjon av blant annet Rich Card er tilgjengelig her.

Til toppen