RESULTATERFINANS

Merkantildata og EDB er på kortsiktig gevinstjakt

Jens Rugseth, sjef i Getronics (tidligere Ark/Cinet) går hardt ut mot Merkantildata og EDB Business Partners planer om å børsnotere sine Internett-konsulenter.

Einar Ryvarden
18. nov. 1999 - 14:18
Getronics

Merkantildata ASATom AdolfsenDagens Næringsliv

EDB Business Partner ASABjørn Trondsendigi.no
Les om Merkantildata og EDBs planer:
Jens Rugseth


- Det Adolfsen og Trondsen ønsker å gjøre er å utnytte en hype av Internett-relaterte selskaper som har ført til en ekstrem overprising av alle som driver med Internett.

Rugseth mener iveren etter noteringer av Internett-selskaper skyldes en dominoeffekt fra USA.

- I USA har overprisingen av Internett-selskapene skapt ekstreme formuer og aksjekurser. Nå flommer pengene over til Europa og Norden og aksjekursene fyker opp i Sverige og til dels Norge.

- Å skille ut Internett-konsulenter i egne selskaper er noe man gjør for å få aksjonærene blide på kort sikt, sier Rugseth til digi.no.

- Men å skille ut et eget Internett-selskap gir ikke noen forretningsmessige fordeler. Du mister de ansatte som er vanskeligst å skaffe og øker driftskostnadene ved å operere med to i stedet for et selskap. Fordi Internett er så integrert i alt it-arbeid nå, må du hyre inn konsulentene, men til en høyere pris, mener Getronics-sjefen.

Han innrømmer at å børsnotere for eksempel det nystartede gruppevare-selskapet Teamwide kunne gitt en hyggelig gevinst, men sier at Getronics jobber med langsiktige strategier.

(digi.no gjør oppmerksom på at Rugseth er ikke-arbeidende styreformann i Internett Kanal 1, eierselskapet til digi.no.)

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.
Tekjobb
Se flere jobber
En tjeneste fra