Merkantildata ombestemmer seg

Tom Adolfsen har tenkt seg om og vil bare skille ut sine Internett-konsulenter i en egen divisjon, ikke et nytt selskap.

I forrige uke offenttliggjorde WM-data at selskapet planla å skille ut sine Internett-konsulenter i et eget selskap fordi aksjekursen på Internett-selskaper fyker til værs. Kanskje inspirert av WM-data, innrømmet Merkantildata-sjef Tom Adolfsen i et intervju med Dagens Næringsliv at han også sterkt vurderte det samme.

Utspillet ble fulgt opp av Bjørn Trondsen, sjef i Telenor-deleide EDB Business Partner, som overfor digi.no fortalte at også han vurderte en utskilling. Nå viser det seg at Tom Adolfsen har fått tenkt seg om å falt ned på et nei til utskilling.

Kanskje tok han med i betraktningen det Getronics-sjef Jens Rugseth sa til digi.no om utskilling av Internett-konsulenter. Rugseth mener at å lage egne Internett-selskaper er en kortsiktig jakt på høyere aksjekurser som på sikt vil kunne skade selskapets drift.

Les om jakten på høyere børskurser:


Nå ser Adolfsen ut til å falt ned på en mellomløsning. I jakten på en høyere aksjekurs vil Merkantildata synliggjøre sine internettaktiviteter, men beholde den operasjonelle kontrollen, sier sjefen i Norges største IT-selskap til nyhetstjenesten Reuters.

Som tidligere varslet, vil Merkantildata fremstå med ny divisjonsstruktur 1. januar. Adolfsen sier omorganiseringen er ment for å skape klarhet for kundene, ikke øke børsverdien.

Adolfsen utelukker ikke delsalg på et senere tidspunkt, men presiserer at han vil beholde kontrollene i det som skilles ut.

Til toppen