Merkantildata tar hele e-kongeriket

Merkantildata la mandag inn bud på IT-selskapene Avenir og Provida. Selskapet vil betale nesten 4 milliarder kroner for aksjene og dermed styrke e-satsingen kraftig

Merkantildatas tap av Fellesdata har skaffet Tøffe Tom (Adolfsen) blod på tann. Mandag morgen annonserte dataselskapet at de ville sluke både Avenir og Provida.

Merkantildata har lenge annonsert at de skal bli den ledende rådgiver og integrator av informasjons- og kommunikasjonsteknologi. Selskapet har og annonsert at de skal satse enda mer på Internett og ASP.

Da selskapet ikke fikk tak i Fellesdata var det like greit å kjøpe andre selskap på børsen.

Ved hjelp av Christen Sveaas investeringsselskap, Kistefos, har Merkantildata allerede hånd om godt og vel 50 prosent av aksjene i de to selskapene. Kistefos solgte sine store poster til Merkantildata sist uke.

Merkantildata vil betale 3,95 milliarder norske kroner for selskapene. Fredagens sluttkurs priset Avenir og Provida til i overkant av 3 milliarder kroner.

50 prosent av betalingen i de to IT-selskapene skjer med Merkantildatas aksjer, resten med kontanter,

I forbindelse med oppkjøpet skal Merkantildata gjennomføre en rettet emisjon mot institusjonelle investorer. Emisjonen er garantert fulltegnet med minimum 750 millioner kroner.

Både Provida og Avenirs styrer er positive til Merkantildatas oppkjøpsplaner, og vil etter alt å dømme anbefale sine aksjonærer å selge. Avenirsjefen Svein Stavelin blir nordisk leder for selskapet Avenir Interactive. Providasjefen Knut Morten Aasrud skal lede det nyopprettede forretningsområdet International Software, melder Merkantildata i en børsmelding. Her hevdes det også at Kistefos er på full fart inn i selskapet. Christen Sveaas, som tidligere var storaksjonær i Provida og Avenir, vil gjennom sitt investeringsselskap Kistefos ha styreplass i Merkantildata-konsernet.

Merkantildata vil etter oppkjøpet ha 4 600 ansatte, og antall ansatte innenfor e-business, Internett og Managment Consulting vil dobles.

Les mer om Merkantildata:


Fellesdata: - Vi vil ha EDB Business Partner
Merkantildata gir ikke opp kampen om Fellesdata
EDB Business Partner vant kampen om Fellesdata
Merkantildata vil samle Norden til et e-rike
Tøffe Web-Tom kaprer e-biz-kompetanse fra IBM
Neppe store overraskelser fra Merkantildata
Adolfsen kjøper ASP-selskap
Adolfsen skal fokusere på utlandet
Adolfsen sikrer seg penger til oppkjøp

Til toppen