Merkantildata videre i femtegir

Ingen ting ser ut til å kunne stoppe Merkantildata: Selskapet la torsdag frem nye veksttall, men advarer om en oppbremsing til høsten. Tom Adolfsen har dessuten vært på shopping igjen og planlegger børsnotering i Stockholm.

Som vanlig kunne administrerende direktør Tom Adolfsen koste på seg et bredt smil da han i morges la frem nye rekordtall. Merkantildata, det største norske IT-selskapet, tjente i fjor 450 millioner kroner etter å ha solgt produkter og tjenester for 9,3 milliarder kroner. At fortjenesten øker med 84 prosent mens omsetningen øker med 30 prosent er intet mindre enn oppsiktvekkende.

Fjerde kvartal viser en vekst i driftsresultatet på "bare" 60 prosent, noe Merkantildata forklarer med litt dårligere marginer på enkelte produkter. Selskapet omsatte for 3,3 milliarder i perioden.

- Det er vanskelig å fortsette å vokse 50 prosent i året når vi er blitt så store, men 30 prosent er jo ikke til å grine av, sier Adolfsen i sin vanlige svært direkte tone.

Adolfsen har vokst sterkt på oppkjøp og lover å fortsette sin nordiske shopping-turné. Under resultat-fremleggelsen offentliggjorde han oppkjøpet av to selskaper og børsnotering i Sverige (se peker til egen sak nedenfor eller i margen til høyre).

Merkantildata er etter hvert blitt et mangehodet nordisk datamonster som spiser og tråkker ned sine konkurrenter. Selskapets omsetning fordeler seg nå jevnt på Norge, Sverige og Danmark og Adolfsen mener han stjeler markedsandeler fra de største konkurrentene, deriblant Ark-konsernet. Datagiganten har vokst seg stor på salg av totalløsninger, konsulenttjenester og enkelteprodukter.

- IP-telefoni og løsninger for trådløs kommunikasjon er de to nye vekstområdene, sier Adolfsen.

Merkantildatasjefen brukte mye tid under resultatpresentasjon til å poengtere at Merkantildata ikke har giftet seg med verken noen leverandører eller type systemer, men jakter rått på områder der det er høye marginer, for eksempel avanserte servere og systemer som samler data og telefon i et nettverk.

- Vi frykter ikke at PC-produsentene skal starte direktesalg, tvert imot ønsker vi å kvitte oss med salg av produkter med så lave marginer over tid. Det er bare penger å tjene på PC-salg dersom PC-ene inngår som en del av større løsninger, sier Adolfsen.

Adolfsen tror på fortsatt høy vekst i Danmark og Sverige, men i Norge innrømmer han at det kan komme en oppbremsing, både på grunn av den generelle svakere økonomien og år 2000-problemet.

- Vi skal vokse i Norge, men kan ikke love samme tempo som i fjor. De største bedriftene har slakket av noe på grunn av år 2000-problemet og underleverandørene til oljebransjen mener de er konkurs før påske. Men i den store massen av mellomstore og små norske bedrifter er det foreløpig ingen tegn til oppbremsing, sier Adolfsen.

Til toppen