Merkantildata vil samle Norden til et e-rike

Tøffe Tom og Merkantildata vil opptrappe virksomheten over hele Norden. Dette gjøres ved hjelp av nystrukturering og satsing blant annet på områdene Internett og e-biz. Målet for selskapet er en kraftig vekst i alle segmenter.

Merkantildata legger Internett og e-biz satsningen til et heleid, svensk datterselskap. Det kom fram under dagens presentasjon av selskapets årsresultat. I tillegg presenterte konsernsjef Tom Adolfsen Merkantildatas nye Norden-strategi med statsning på tre nye områder:

- Interactive: Internett og e- biz. Denne delen vil legges til Sverige og blir et heleid selskap av Merkantildata .

- Services: Drift og outsourcing.

- Finance: Finansieringstjenester og leasing samt kostnadsanalyser.

- Selv om vi etablerer dette selskapet i Sverige er det ikke sagt at vi kommer til å notere det på Stockholmsbørsen, sier Finansdirektør Svein Skjelle til digi.no.

Merkantildatas konserndirektør Tom Adolfsen har tidligere gått ut og rettet sterk kritikk mot Oslo Børs, og truet med å notere selskapet i Stockholm. Skjelle legger ikke skjul på at det kan bli aktuellt med notering på Stockholmsbørsen for Merkantildata Interactive, men påpeker at hensikten er å organiserer selskapene mest mulig fleksibelt, med tanke på eventuelle fusjoner, oppkjøp og ledelse. Skal Merkantildata vokse mer enn resten av markedet, er oppkjøp og store samarbeid helt nødvendig for selskapet. Tom Adolfsen skal også være sjef for Interactive-delen.

Adolfsen håper at restruktureringene vil synliggjøre de verdiene Merkantildata investerer på Internett og e- biz. På presentasjonen av årsresultatet sa Adolfsen at Merkantildata ikke vil stå på perrongen når .com-toget har gått. - Vi må bli kjappere med ballen, sa Adolfsen som la vekt på at målsetningen var å ha kraftig vekst i alle segmenter.

Les :


Tøffe Web-Tom kaprer e-biz-kompetanse fra IBM
Neppe store overraskelser fra Merkantildata

Hele Merkantildata skal nå strømlinjeformes, slik at virksomheten blir lik over hele norden. - Boksene skal ha samme innhold i de fire landene (Norge, Sverige, Danmark, Finnland). Da vil det være ti ganger lettere å få ut synergier, sa Adolfsen under presentasjonen. Et av områdene Merkantildata vil konsentrere seg mer om er Danmark.

Danmark har vært en suksesshistorie for selskapet. Da Merkantildata i 1997 kjøpte Komplett Data hadde selskapet hatt ett solid fotfeste i det danske markedet, med blandt annet tunge kunder innenfor banksektoren. Skjelle sier til digi.no at Merkantildata nå er en av Danmarks største aktører innen rådgivning og kommunikasjons- og informasjonsteknologi (ICT). Det har vært de små konsulentselskapene som har rådet ICT- markedet i Danmark, men her tar Merkantildata etterhvert over for fullt.

I fjor sto Danmark for 32 prosent av Merkantildatas omsetning.

Til toppen