Merkevarene tar over PC-markedet

HP, Dell, Acer og Lenovo spiser kraftig av markedet til de små navnløse PC-leverandørene.

Det er hard konkurranse i PC-markedet. I dag dominerer verdens største IT-selskap HP, og bak de i PC-markedet ligger kjente IT-selskaper som Dell, Acer og Lenovo.

HP har cirka 20 prosent av markedet, og er med det soleklart størst. Sett under ett, er imidlertid de mange whitebox-leverandørene større.

En Whitebox er en PC som er satt sammen av hyllevarekomponenter. Betegnelsen brukes om maskiner som er bygd på egenhånd av entusiaster, og også om mindre PC-leverandører uten en sterk innarbeidet merkevare.

Ifølge tall fra analyseselskapet IDC, hadde såkalte whitebox-leverandører 44 prosent av PC-markedet i 2003. Oppdaterte tall for 2006 viser at det har falt til 37 prosent.

En av grunnene til nedgangen, er den økte andelen av bærbare PC-er. I dette markedet hadde whitebox-leverandørene bare en markedsandel på 8,6 prosent i 2003. På tross av en lav andel den gang, viser de oppdaterte tallene en kraftig nedgang. I fjor var andelen helt nede i 5,6 prosent, ifølge tall fra IDC.

Internasjonale Whitebox-leverandører sliter i det bærbare markedet fordi disse maskinene i mye større grad kommer ferdig sammensatt, og fordi leverandørene ikke på samme måte kan nyte godt av å kjøpe overskuddskomponenter til rabatterte priser.

Etterhvert som stadig flere foretrekker en bærbar maskin, fremfor en stasjonær, blir det stadig vanskeligere for whitebox-leverandørene å opprettholde et stort nok volum.

Whitebox-leverandørene er ifølge CNet News på mange måter avhengig av merkevareleverandørene. Det er først når de store kjente PC-gigantene tabber seg ut og bestiller for mange komponenter at de får muligheten til å kjøpe til konkurransedyktige priser.

De store kjente merkevareleverandørene skaleringsfordeler, og har også et bedre utgangspunkt for å forhandle priser med Microsoft. Det er lettere for HP og Dell å få en volumrabatt på operativsystemet, enn det er for mindre mer ukjente PC-leverandører.

Dessuten er disse store leverandørenes volum også interessant for andre aktører. Google har for eksempel betalt Dell en ukjent sum for at de skal sette Google som standard søkemotor på nye PC-er solgt til forbrukermarkedet, mens HP har gjort en tilsvarende avtale med Yahoo.

    Les også:

Til toppen