Mest blide fjes på IT-messe i Trondheim

Utstillerne var ganske fornøyde, gjestene var fornøyde og arrangørene var fornøyde. Hva mer kan man kreve av en IT-messe? Mer av alt, kanskje?

Torsdag og fredag forrige uke gikk IT-messen IT-Innovation av stabelen i Nidarø-hallen i Trondheim. Det var første gang messen ble arrangert, og i et heller labert messemarked var det endel spenning forbundet med oppmøtet de to dagene messen varte.

Men bedriftene i teknologihovedstaden ser ut til å være mindre konjunkturutsatte enn andre steder, for oppmøtet var bra, på linje med optimismen blant utstillere og besøkende digi.no snakket med.

- Det er viktig med en slik messe for bedriftene i Trondheim. Årets arrangement er avgjørende for om vi kan fortsette og få til noe mer, men så langt ser det bra ut, tross litt lave publikumstall, sier leder i Den Norske Dataforening i Trøndelag, Britt Wang Løvvik.

Det var lite dotcom-hype å finne rundt i korridorene i Nidarøhallen, men desto mer håndfast teknologi og nisjepregede bedrifter som for eksempel Teknisk Dokumentasjon AS, som blant annet oversetter Trolltechs pressemeldinger til fire språk på åtte timer, i tillegg til å drive alskens annen teknisk dokumentasjon.

- Vi er fornøyde vi, ja, sier Tone Lyse, teknisk forfatter i selskapet. Hun står til høyre på bildet, og fikk smilt en god del iløpet av messen.

- Noe av det viktigste var at utstillerne tok seg tid til å gå rundt og prate, og vi har fått endel henvendelser som vi skal følge opp, forteller hun.

Andre utstillere digi.no pratet med var også ganske blide, til tross for at det var svært glissent i gangene, og Twist-skåler og sjokoladekaker fikk stå ifred i de forskjellige bodene.

Men det var ikke alt som var bra. Flere av de representerte har brummet endel over det de hevder var manglende markedsføring av messen, og at bedriftene ikke hadde fulgt opp med invitasjoner. Det var rett og slett for få som hadde hørt om messen, mener flere. Et seminar ble avlyst grunnet manglende påmelding.

- Vi har ikke hatt noen formell oppsummering, og vi tar det denne eller neste uke, sier Wang Løvvik. - Vi føler ikke at det er på markedsføringssiden skoen trykker. Det har vært markedsført og skrevet om, så når besøkstallet svikter tror vi det kommer av andre ting.

Og det vil Dataforeningen nå sette seg ned og finne ut hva er, med tanke på et eventuelt arrangement neste år.

Til toppen