ANALYSER

Mest tro på Playstation 3

Analytikere mener Microsoft har små muligheter til å passere Sony i spillkonsollmarkedet.

23. juni 2005 - 07:08

To analyseselskaper, DFC Intelligence og Kagan Research, har nylig publisert prognoser over det framtidige markedet for spillkonsoller, som vil inkludere maskiner som Sony Playstation 3, Microsoft Xbox 360 og Nintendo Revolution.

DFC Intelligence har laget tre "best case"-scenarier for de tre spillkonsollene for en periode fram til og med 2010. Selskapet mener at Xbox 360 i beste fall vil få 40 prosent av markedet, Playstation 3 i beste fall 50 prosent og Revolution i beste fall 35 prosent.

DFC ser for seg at mange vil eie mer enn én av disse maskinene.

Microsofts Peter Moore, selskapets visepresident med ansvar for markedsføring av Xbox, sa denne uken at Microsoft regner med å selge mer enn 10 millioner Xbox 360-maskiner innen 12 til 16 måneder etter lanseringen.

En prognose publisert av Kagan Research i går, antyder at Microsoft vil kunne selge 11 millioner Xbox 360-maskiner innen slutten av 2007, dobbelt så mange som selskapet antar det vil selges av Nintendo Revolution.

    Les også:

Kagan Research tror Sony vil selge enda mer av selskapets kommende Playstation 3-maskin, til tross for at denne trolig kommer på markedet et halvt år senere enn Xbox 360. Det antas likevel at Microsoft vil hente igjen noe av forspranget Sony har med dagens generasjon av maskinene. En undersøkelse fra Jupiter Research i mai fortalte at Playstation 2 har en markedsandel på 43 prosent, mens Xbox' markedsandel er på 19 prosent.

Jupiter Research spådde i mai også at Xbox 360 ville ha 38 prosents andel av den installerte basen innen 2010, mens det tilsvarende tallet for Playstation 3 og Revolution ville være henholdsvis 32 prosent og 21 prosent. Analytikeren bak denne rapporten sier nå til Tom's Hardware Guide at man ikke bør ta disse tallene for bokstavlig, siden det er snakk om et dynamisk marked som er vanskelig å forutsi.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.