Metanyheter på nett

Newspage er en nyhetsbasert metatjeneste som daglig indekserer over 20.000 artikler fra 600 kilder. Metatjenestene har bidratt til å skape en debatt om rollefordelingen mellom nyhetstjenester på nettet. Er metatjenester konkurrenter eller komplementerer de innholdsleverandørene? spør Per Siljubergsåsen i dagens Stjernestreif.

"

Vi har etter hvert fått en rekke nettbaserte nyhetstjenester. Vi kan forenklet sett dele disse opp i to grupper: Tjenester som produserer og publiserer egne nyheter kan kategoriseres som innholdstjenester, mens tjenester som indekserer og presenterer andre aktørers nyheter kan vi kalle metatjenester.

Eksempler på norske innholdstjenester er digi.no, Aftenposten og Dagbladet, mens HjemmeNett og tildels SOL kan betraktes som metatjenester. Denne stjernestreifen skal imidlertid dreie seg om en annen metatjeneste; Newspage.

Newspage er en av de mest omfattende, globale nettjenestene med fokus på industri- og bransjenyheter. Den er en av de gamle traverne på nettet og er fortsatt blant de beste. Daglig henter Newspage over 20.000 artikler fra over 600 kilder. Kildene er nyhetsbyråer, aviser, nyhetsbrev og magasiner. Redaktørenes rolle er å definere og vedlikeholde en hierarkisk taxonomi over bransjerettede temaer og kategorisere de daglige artiklene til de rette temaene.

Som leser kan du meget effektivt slå opp på ett av disse 2.500 temaene og kun få artikler som er relevante for deg. Tjenesten tilbyr deg også å skreddersy en personlig avis. Tjenesten koster inntil 50 kr per måned, men tilbyr 30 dagers gratis prøveperiode.

Metatjenestene har bidratt til å skape en debatt om rollefordelingen mellom nyhetstjenester på nettet.

De siste årene har vi opplevd noen stygge eksempler på at nettjenester har hentet frem selvstendige nettavisers innhold i én HTML-frame, mens annonser har blitt eksponert i en annen frame. Innholdsleverandører har reagert negativt på dette ved å hevde at denne typen "parasitt"-tjenester tjener penger på andres innhold.

Er metatjenester konkurrenter eller komplementorer til innholdsleverandørene?

Problematikken har også en juridisk dimensjon:

Hvor går grensen for å indeksere andres innhold på nettet uten å bryte nasjonale og internasjonale lover om opphavsrett?

Jeg tror de nevnte problemstillingene trenger noe tid til å modnes. Erfaringene fra de kommende års praksis vil bli viktig. En trend går mot at metatjenester og innholdstjenester vil eksistere om hverandre i gjensidig synergi. Metatjenestene vil danne knutepunkter som formidler forbrukere til innholdsleverandører, mens innholdet vil gi metatjenestene økt verdi. Graden av innbyrdes merverdi vil bestemme hvilken vei pengestrømmen skal gå.

Newspage er en tjeneste som gir både leserne og innholdsleverandørene merverdi. Inntektene får de nok i stor grad fra annonsører.
"

Til toppen