Metropol reddes av Telenor

I sommer sørget Telenor Bredbåndstjenester for at Metropol og gründer Pål Gladsø kunne ha sendinger fra Quart-festivalen. Og snart spytter Telenor inn mer penger i TV-kassen.

Sist fredag skulle det vært et styremøte hvor fordelingen av den forestående emisjonen på 20 millioner kroner i den urbane TV-kanalen Metropol skulle foretas. Ifølge markeds- og informasjonssjef Pål Gladsø i TV-kanalen ble møtet utsatt, sannsynligvis fordi det har vært ferietid.

Han er overbevist om at det kommer inn 20 millioner kroner i frisk kapital som skal hjelpe kanalen i høst.

- Hvor lenge pengene vil vare, avhenger av hvordan TV-høsten blir. Men uansett vil de økonomiske midlene minst vare ut dette året, opplyser han.

TV-kanalen, som retter seg mot TV-seere i urbane strøk, har brukt over 75 millioner kroner siden starten i september 1999. Pål Gladsø var én av tre tidligere TVNorge-medarbeidere som var med å starte kanalen.

- Det som ikke kommer frem i disse rapportene om røde tall, er at det går akkurat som planlagt. Vi skal ha svarte tall fra måned til måned neste år, og i 2003 skal vi etter planen gå med overskudd, sier han.

Greier de dette, har det kun gått tre og et halvt år før TV-kanalen er på pluss-siden i regnskapet. En av hovedgrunnene for at det skal gå såpass kjapt, skal være den lave kostnadsstrukturen. Informasjonssjefen mener de sparer 30 millioner i året på å leie en digital satelitt-transponder. I tillegg mener han at det internasjonale TV-markedet er såpass overfylt på tilbudssiden - med få norske TV-aktører på markedet som etterspør programmer - slik at Metropol kan velge og vrake i billige TV-programmer.

Hittil har investorer som Einar Chr. Nagell-Erichsen og Møller Invest stått last og brast med TV-prosjektet. I tillegg gikk Telenor Bredbåndstjenester inn på eiersiden i desember i fjor.

Per i dag er det det italienske selskapet MB Venture (29 prosent) og britiske Alta-Berkeley (26 prosent) som er de største aksjonærene. Gladsø mener det kun er fordelingen av askjer blant eksisterende aksjonærer som skal diskuteres i styremøtet som vil avholdes i nær fremtid.

Metropol og Telenor gikk for første gang sammen om et samarbeid under sommerens Quart-festival. Metropol sendte ned et mannskap på 22 personer som hadde én times direktesending på TV hver dag under festivalen. Deretter dro crewet til konsertstedene og sendte konserter i streamet versjon på Telenors egen iCanal som er bredbåndskanalen til Telenor på Internett.

I tillegg ble TV-intervjuer opprinnelig redigert for TV-innslag også lagt ut sin helhet på Internett. Og foran festivaldeltakernes eget kamera ble det mange uhøytidelige konsertanmeldelser og hilsener hjem, hvorav én kom på TV daglig. Og alle innslagene dukket opp på iCanal.

Uten Telenors hjelp hadde det sannsynligvis ikke gått å sende fra Kristiansand i det hele tatt.

- Vi sto egentlig på trappene til å si nei til Quart-festivalen. Vi følte at vi på en måte ikke hadde råd til dette samtidig som vi skulle gjennomføre en emisjon for å få inn mer penger. Det spørs om vi hadde dratt, hvis ikke vi hadde fått støtte fra Telenor, sier han.

Gladsø tror at en slik form for delfinansiering og subsidiering kan være en vellykket modell for å fylle fremtidens bredbåndsnett. Og spesielt i forbindelse med enkeltbegivenheter.

- Aktørene som har forsøkt seg på web-TV, som iMarkedet og Dagbladet, har vel fort opplevd at det er ikke så enkelt å få til TV-kvalitet på sendingene. Problemer for teleaktører som Telenor er at det er få som virkelig kan lage slikt innhold. Vi vil gjerne være i forkant og være med hvor togene går, selv om det er vanskelig å spå hvordan fremtiden vil komme til å se ut, sier han og ser egentlig ikke for seg at de kommer til å tjene mye penger på å selge TV-innhold til bredbåndsaktørene.

P.S.
Det har ikke vært mulig å få tak i styremedlem i Metropol, Telenors Jon Nørstebøen, for en kommentar. Han er på sommerferie.

D.S.

Til toppen