ANALYSER

Mettet mobilmarked i Norge

Minimalt med nye abonnenter, stillstand i taletid og annen bruk.

Veksten i antall norske mobilabonnementer er en tre del av hva den var i fjor, sier Post- og teletilsynet.
Veksten i antall norske mobilabonnementer er en tre del av hva den var i fjor, sier Post- og teletilsynet.
9. mai 2012 - 14:16

Oslo/Bergen (NTB-Kjell Sletta): Økningen i antall mobilabonnementer var i fjor den laveste på ti år. Bruken av mobilen har også nådd et metningspunkt, viser tall fra Post- og teletilsynet (PT).

Antall minutter vi snakket i mobiltelefon flatet ut i fjor, og det ble sendt litt færre SMS-meldinger. I løpet av året ble det tegnet 95.000 nye mobilabonnementer. Det er en tredel av veksten året før. Totalt antall mobilabonnementer her i landet nærmer seg 6 millioner.

Dyrt i utlandet
Post- og teletilsynet la fram sin årlige rapportom det norske markedet for elektronisk kommunikasjon onsdag. Der går det blant annet fram at norske mobilselskaper tjener svært godt på at nordmenn i økende grad bruker mobilen i utlandet. Selskapene har en margin på 58 prosent, og det er betenkelig høyt, sa direktør i tilsynet, Torstein Olsen da han presenterte rapporten.

Olsen sier at nye reguleringer fra EU vil bidra til at utenlandsprisene i Europa vil gå ned. Disse reguleringene trer i kraft fra 1. juli, og han håper de kan bli en del av EØS-avtalen fra samme dato.

Bli prisbevisst
– Selv innenfor disse reguleringene er det betydelig margin for konkurranse mellom selskapene. Vi er opptatt av å rette oppmerksomhet mot disse utenlandsprisene slik at kundene også kan bli mer prisbevisste. Kundene kan øve press på prisene ved at flere sjekker prisene hos ulike tilbydere. Det kan være en del å tjene på å skifte operatør når en ringer fra land i Europa, sier Olsen.

Tallene for 2011 viser at den samlede sluttbrukeromsetningen for telekommarkedet gikk litt ned i 2011 og endte på 29,3 milliarder kroner.

Olsen sier at en årsak til dette er at prisene går ned. Omsetningen øker ikke selv om bruken av flere tjenester går opp.

Liten endring
Flere mobilselskaper hadde store salgskampanjer i fjor, men markedsandelene mellom de store selskapene endret seg lite.

Telenor holder lederposisjonen med 50,3 prosent av mobilabonnementene. Det er en nedgang på 0,2 prosent fra året før. TeliaSonera gikk tilbake 1,1 prosentpoeng til 25,4 prosent av markedet mens Tele2/Network Norway økte fra 17 til 18,5 prosent. De øvrige selskapene hadde samlet knapt 6 prosent av markedet.

Telenor er også ledende på mobilt bredbånd med 56,9 prosent av markedet. PT skriver at Telenor i fjor tok 72 prosent av økningen i antall abonnementer på mobilt bredbånd. (©NTB)

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.