Microsoft-allianse mot Google og Facebook

AOL, Yahoo og Microsoft skal selge nettannonser for hverandre.

Tirsdag kveld gikk AOL, Yahoo og Microsoft sammen om en presentasjon i New York for store nettaktører og nettannonsører, der de fortalte at de vil samarbeide om bannerannonser.

Samarbeidet går ut på at de skal selge annonser for hverandre, melder AllthingD. Ideen er at dersom én av dem får en stor ordre for en viss type bannerannonser, skal de kunne kanalisere deler av ordren over på partnernes nettsteder.

Avtalen setter ikke bånd på partnernes muligheter til å samarbeide med andre aktører om nettannonser. Den skal settes ut i livet innen årsskiftet.

Hensikten med avtalen er dels å øke de tre partnernes andel av markedet for bannerannonser, dels å bidra til å øke den samlede omsetningen av bannerannonser.

Den må ses på bakgrunn av den klare forskyvningen i markedet for bannerannonser, særlig i USA, det siste året.

Her har Yahoo tradisjonelt vært overlegent størst. Men i år er de forbigått, først av Google, så av Facebook.

I mai meldte IDC at Google, for første gang i historien, hadde større omsetning av bannerannonser enn Yahoo.

I juni publiserte et annet analyseselskap, eMarketer en rapport om at Facebook vil erobre det amerikanske markedet for bannerannonser i løpet av året. Markedet domineres av fem store aktører – Facebook, Google, Yahoo, Microsoft og AOL – og av disse er det bare Facebook og Google som øker sine andeler.

Tolkningen av avtalen blir følgelig forholdsvis enkel: De tapende gamle slår seg sammen i et forsøk på å forsvare seg mot de fremadstormende nye.

Reaksjoner på innhentet av Wall Street Journal, går ut på at de er to store utfordringer.

Den ene er at myndighetene sannsynligvis vil granske avtalen opp mot antitrustlovene, som en mulig kartelldannelse.

Den andre er at selv om planen virker tilforlatelig, kan det være svært vanskelig å sette den ut i livet. AOL, Yahoo og Microsoft har alle svært kompliserte systemer for annonsesalg, og det blir ingen lett jobb å bygge samarbeidet inn i disse på effektivt vis. Yahoo står midt oppe i en krise, med mulig oppdeling og salg av selskapet, og vil ha et vesentlig fokus på helt andre ting. AOL er heller ikke spesielt pigg for tiden.

For to år siden planla Yahoo, Microsoft og News Corp. å slå sammen sine bannerannonseavdelinger i et eget felles selskap. Forhandlingene førte ikke fram, og planene ble skrinlagt. Yahoo og Microsoft tok opp igjen ideen i våres, og i sommer skal AOL ha bedt om å få være med på en allianse for bannerannonser, skriver avisa.

Til toppen