Microsoft arbeider med egen musikkbutikk

Som nok trolig både Apple og Napster fryktet kommer nå Microsoft med en fullblåst musikkbutikk.

Nå hardner kampen til om musikksalg på nett. Først kom plateselskapene selv, men hadde for strenge krav. Det var først med Apples iTunes at begrensningene ble løst opp og prisene kom ned på et akseptabelt nivå.

Senere har "nye" Napster kommet etter, men nå melder storebror seg. For Microsoft arbeider med å lansere en musikkbutikk på sin MSN-nettjeneste i løpet av neste år, skriver Wall Street Journal.

Det er ikke kjent eksakt når Microsoft skal lansere, og når eventuelt det åpnes en europeisk tjeneste som vi norske brukere kan benytte.

Microsoft har tidligere sagt at selskapet vurderte dette, og har da også startet salget. Tidligere i sommer startet Microsoft opp en mulighet for europeiske kunder til å kjøpe musikk gjennom Media Player i Windows.

    Les også:

Nå skal selskapet gå et skritt videre og bruke makten som den enorme utbredelsen av deres nettleser gir. For svært mange brukere har ikke endret oppstartsiden i Internet Explorer og blir dermed hver gang de fyrer opp PC-en ledet til MSN.

Dermed utfordrer Microsoft EU akkurat mens unionen vurderer straffetiltak som skal begrense makten som Microsoft får gjennom Media Player. EU ønsker at Media Player ikke skal følge med i Windows, noe som vil gi konkurrenter som WinAmp og Real mer rettferdig konkurranse, mener EU.

At markedssjef-stillingen for "Microsoft Music Download Service" ble utlyst på Microsofts internnett er en videre bekreftelse på planene.

Microsoft følger dermed opp sin vanlige strategi. Selskapet har ikke så ofte vært en pionèr - Microsoft går inn i markeder som er etablert av andre og bygger seg markedsandeler med lave priser.

Det er trolig Apples suksess med iTunes som har utløst Microsofts beslutning. For siden oppstarten i april har Apple solgt over 17 millioner musikkspor. I det amerikanske markedet kommer dessuten Wal-Mart snart med en tjeneste.

Foreløpig går dog salget på nett og utgjør bare en liten del av totalsalget, men innen 2008 tror analyseselskapet Jupiter Research at nettsalget vil utgjør 26 prosent av det totale musikksalget.

Til toppen