(Bilde: ScanStockPhoto)

Microsoft avduker Fast-konkurrenter

Nå kommer Microsoft etter både norske Fast og Google med flere løsninger for søk på bedriftens servere.

Google har gjort søk på Internett til noe av det mest omtalte markedet og den samme teknologien selskapet tilbyr på Google.com tilbyr man også til bedriftskunder.

Søk på bedrifters servere er en gryende og raskt voksende marked der norske Fast er en av de helt ledende selskapene. Men nå saster store og tunge aktører hardere i dette markedet.

I tillegg til IBM og Google, avslørte Microsoft i går flere nye produkter basert på søketeknikkene selskapet har utviklet for sin internett-tjeneste og sitt PC-søkeprogram. Nå skal teknikkene la brukere i en organisasjon søke på tvers av bedriftens server etter informasjon, lagret i forskjellige formater og løsninger.

Produktene er ikke klare enda, men søkesystemene vil komme i minst to versjoner:

Hovedproduktet skal få det lange navnet "Microsoft Office SharePoint Server for Search 2007". Sharepoint er Microsofts produkt for å la ansatte opprette nettbaserte samarbeidsportaler der de deler dokumenter og informasjon.

Informasjonen som amerikanske medier gir om produktet er litt uklar og spriker litt, men i følge Information Week skal søkemotoren kunne finne både tekst og talldata fra en rekke typer IT-løsninger og ikke bare Microsofts egne formater.

I tillegg til å finne rene filer lagret på interne servere, vil den nye søkemotoren også kunne finne informasjon i HTML-format, Sharepoint-sider, Exchange og IBM Lotus Notes.

Dette ser i utgangspunktet ikke ut som så farlig for de langt mer avanserte løsningene til Fast, men Microsoft angriper også Fast mer direkte.

For den nye søkepakken kan utvides gjennom et system som kalles Business Data Catalog

som vil la alle andre leverandører lage tillegg slik at SharePoint Server for Search kan finne informasjon i deres systemer.

Og her viser Microsoft en litt uvanlig samarbeidsvilje. For når SharePoint Server for Search kommer i salg vil det det følge med tillegg for å koble pakken til Siebels kundesystemer og SAPs forretningssystemer. Siebel er eid av Oracle, og Microsoft åpner seg dermed mot sine to hovedkonkurrenter.

Microsoft nevner også søk i sin egen database SQL Server, men ikke noen andre databaser og hvor dypt den nye Microsoft-pakken egentlig søker er ikke klart.

De ansatte vil bruke Microsofts nye søke-server gjennom den kommende Live Search-klienten, en kommende arvtager til dagens Desktop Search som bare søker på brukerens egen PC.

I tillegg kommer Microsoft med Knowledge Network, et gratistillegg til Sharepoint som vil la brukere søke på tvert av de ansattes PCer. Enkeltansatte vil kunne redigere hva søkeprogrammet skal finne.

Hvor sterkt Microsoft vil konkurrere med løsningene til Fast er fremdeles uklart - det er mange uavklarte spørsmål om for eksempel støtte for søk i databaser som Microsofts egen SQL Server eller for eksempel Oracle-databaser.

- Det er to måter å søke på tvers av mange IT-systemer, sier Bjørn Olstad, utviklingssjef i Fast til digi.no. Det ene er som Fast gjør å hente og jobbe med selve rådataene selv. Den andre er å formidle et søkespørsmål til primærkilden, for eksempel et SAP-system og la SAP-systemet gjøre selve søket.

Microsofts søkepakken skal kunne hente data fra SQL Server, om den gjør dette raskere og bedre eller bare spør SQL Server er altså uklart.

Mye av Microsofts suksess vil også avgjøres av ytelse og evne til å skalere. Det er her Fast hevder at de har sin store styrke, for selv i mellomstore bedrifter kan innholdsmengdene bli enorme.

Men lanseringen øker utvilsomt presset på Fast og søkemarkedet, trolig ikke minst på pris. Microsoft har foreløpig ikke sagt noe om pris. Microsoft er ikke kjent for å komme først med nye typer produkter, men bruker vanligvis pris for å presse seg inn i nye markeder etter at de har kommet i gang.

Her kan du lese Microsofts lange pressemelding om de nye søkeproduktene.

Til toppen