Microsoft bak egen push-standard

Microsoft håper å få aksept for en push-standard, slik at brukere slipper å skaffe egen klientprogramvare for hver kanal de abonnerer på.

Blant de som allerede har varslet støtte til Microsofts CDF - Channel Definition Format - er America Online, Dow Jones, Dun & Bradstreet og Walt Disney.

CDF skal være en standardisert måte å opprette en kanal for direkte overføring av innhold fra et websted til en brukers nettlos. Det gjør livet enklere for både leverandør og mottaker.

Microsofts egen nettlos, Internet Explorer 4.0, skal utstyres med en Channel Viewer når den gjøres offentlig i sommer. Støtte for CDF skal også integreres i Front Page, Microsofts html-forfatterverktøy.

Netscape oppfatter CDF som unødvendig fordi det låser brukeren til Windows-plattformen. Netscapes alternativ er utvidelser til JavaScript og World Wide Web-konsortiets CSS-spesifikasjon (Cascading Style Sheet) som definerer hvor mye du laster ned fra et websted, og hvor ofte.

Ifølge nyhetstjenesten Newsbytes støtter også Microsoft CSS, men mener CDF gir bedre utnyttelse av båndbredden i nettet.

Til toppen