Microsoft ber nettbrukere reise eller ryke

På reiseweben til Microsoft blir reiseglade nettbrukere bedt om å dra et annet sted, hvis de sjekker prisene for nøye før de bestiller billetten.

Flere nettsteder for reiseglade har nå begynnt å kaste ut nettbrukere som bruker for mye tid på å sjekke priser før de bestiller reiser. Microsofts Expedia er det nettstedet som tar den hardeste linjen mot nettbrukere som bruker mer tid i prislistene enn ved bestillingsskjemaet.

Sharlene Wang er en av nettbrukerne som nå er kastet ut fra nettstedet fordi hun bruker for mye tid på å sjekke priser. Utkastelsen kom bare to uker etter at hun hadde kjøpt en billett på nettstedet.

- Kanskje var ikke handelen min stor nok, sier hun til USA Today.

Microsoft står imidlertid ved avgjørelsen, og sier at det koster nettstedet systemressurser at mange mennesker bruker tjenesten uten å kjøpe billetter etterpå. Microsoft må dessuten betale for sin tilgang til reiseselskapenes revervasjonssystemer. Derfor vil nettstedet fortsette å kaste ut brukere som sjekker for mange priser før de kjøper sine billetter.

I en melding Sharlene Wang fikk fra Expedia, heter det at kontoen sperres dersom mer enn 200 forespørsler gjøres uten at det kommer en bestilling. Produktsjef Erik Blachford hos Expedia sier til USA Today at de aller færreste vil oppleve dette.

- Nittini prosent av våre brukere vil ikke en gang få kjennskap til at denne muligheten eksisterer, sier han.

Til toppen