Microsoft betaler HP for å bli standardvalget

PC-produsentene presses på pris, men kan tjene gode ekstrakroner på å selge plass på nye PC-er.

Konkurransen på internett er beinhard, og de store gigantene Google, Yahoo og Microsoft kjemper hardt om å få flest mulig brukere til sine tjenester.

Dette slaget kjempes blant annet gjennom PC-produsentene. De sliter med små marginer på sine stadig billigere PC-er, men kan samtidig nyte godt av internettaktørens behov for mest mulig trafikk.

Nå forteller Microsoft at de har inngått en avtale med HP om at deres søkemotor Live.com skal bli standardvalget for nye PC-er som selges.

Avtalen inkluderer også at Silverlight skal komme forhåndsinstallert på disse maskinne, og det er denne teknologien som skal håndtere verktøylinjen for søk.

Verken Microsoft eller HP sier noe om hvor mye penger det er snakk om, men det er god grunn til å tro at det dreier seg om store beløp. HP er verdens største PC-produsent, og selv om mange bedriftskunder installerer PC-er med sine egne image, vil denne avtalen trolig gi Microsoft flere millioner ekstra brukere på sine søketjenester.

Mange har en sterk preferanse for hvilken søkemotor de bruker, men det er et kjent fenomen at den jevne vanlige bruker sjeldent tar seg bryet med å endre innstillingene for hvilken søkemotor de bruker.

Til toppen