Selv ikke Microsoft har en bunnløs lommebok. Etter å ha tapt 4-5 milliarder kroner på forskjellige Internett-tjenester de siste 12 månedene, skrur daglig leder Steve Ballmer igjen krana.
Under en telefonpressekonferanse i USA i går ymtet Ballmer frampå om en radikal kursomlegging for Microsoft. I forsiktige vendinger varslet Ballmer at Microsoft vil stoppe satsingen på å bli et medieselskap og fokuserer på sin gamle kjernevirksomhet - å selge teknologi.
- Vi er ikke et medieselskap, sa Ballmer i klartekst under telefonkonferansen i går, skriver Wall Street Journal.
Strategiendringene kom fram under konferansen der Ballmer skulle forklare hvordan og hvorfor han hadde skaffet SGI-sjef Richard Belluzzo til å lede selskapet Internett-divisjon. Ryktene har gått lenge etter at dagens sjef, Brad Chase, varslet sin avgang før sommeren. Men Belluzzo var langt fra førstvalget, hevder ryktene i amerikansk media.
Omleggingen kommer som en del av Ballmers omfattende ryddejobb i Microsoft. I løpet av de siste årene har Microsoft kjøpt og startet hele 11 Internett-tjenester og selskaper, inkludert nyhetstjenesten MSNBC, WebTV, Hotmail og portalen MSN.
Men pengemaskinen Microsoft har, tross voldsom trafikk, ikke tjent penger på virksomhetene. Amerikanske analytikere anslår at selskapet tapte 4-5 milliarder kroner i finansåret som ble avsluttet 30. juni.
Belluzzo, som ledet Hewlett-Packards skriverdivisjon, før han gikk til SGI, skal nå rydde opp og selge unna deler av iinternett-tjenestene. Ballmer pekte ut bil-tjenesten Carpoint som første salgskandidat. Microsoft har allerede solgt unna mesteparten av underholdningsguiden Sidewalk for 1,8 milliarder kroner.
- Vi må intenst fokusere på å gjøre noen få ting veldig bra, sa Belluzzo under konferansen, ifølge San Jose Mercury News.
Det er også sannsynlig at Ballmer vurderer salg av reisebyrå-tjenesten Expedia og sin andel i nyhetstjenesten MSNBC. Et tegn på fremtidige salg er at Microsoft nå har skrinlagt planene for å opprette en egen Internett-aksje som skulle brukes til å bytte til seg nye Internett-selskaper. (se tidligere sak under). Ballmer lover også å selge tjenester fra blant annet Hotmail til andre Internett-tjenester.
Samtidig har Microsoft varslet en sterkere satsing på sin Internett-aksesstjeneste MSN. Selskapet har prøvd flere ganger i Europa, men skal nå satse igjen. I USA kuttet Microsoft nylig prisene til det halve for å stjele kunder fra deres erkekonkurrent America Online (AOL). (se tidligere sak under)
Under telefonkonferansen lovet Ballmer at Microsoft skal lansere en programvare-samling som brukere kan benytte over Internett. Dette er et svar til den tjenesten Sun lover å lansere senere i høst (se tidligere sak under), men Ballmer at Microsofts tilbud ikke blir gratis. Når tjenesten kommer i salg sa Ballmer intet om.