Nye MSN er moderne og ryddig. (Bilde: Skjermbilde)

Microsoft bringer MSN tilbake

Ny nettportal for en ny verden.

En gang i tiden var MSN-brandet et sentrum for alt Microsoft-relatert på nettet. Tidene har imidlertid endret seg, og merkevaren forsvant mer og mer. Nylig ble for eksempel meldingstjenesten MSN Messenger stengt for godt, til fordel for Skype. Forsiden til MSN har riktignok hele tiden eksistert som en nett-portal, men andre Microsoft-tjenester har fått nye navn og nye profiler.

Nå vil Microsoft tydeligvis tilbake til MSN-dagene, og reintroduserer for tiden brandet, samtidig som det sammenkobles med nye tjenester. Dette skal være et resultat av den nye strategien til selskapet som fokuserer på mobile- og nettsky-tjenester først.

Først og fremst blir altså selve hjemmesiden redesignet, gjort betydelig mer moderne, med et responsivt design som skalerer til alle mulige mobile enheter.

Dessuten skal innholdet nå leveres av en lang rekke tredjeparts-partnere, og være synkronisert og tilgjengelig på tvers av enheter.

Man kan selv tilpasse innhold.
Man kan selv tilpasse innhold. Bilde: Skjermbilde

Det er blant annet lagt inn rask tilgang til diverse Microsoft-tjenester som Skype, OneDrive eller Outlook rett fra toppen av forsiden. Man kan kjapt fjerne eller legge til nye seksjoner for innhold, og igjen skal alt dette synkroniseres gjennom enheter. Det forutsetter altså at man logger seg inn med Microsoft-kontoen sin.

Microsoft forteller at de har inngått partnerskap med mange leverandører av innhold på tvers av emner og interessefelt. Det skal ikke lenger produseres innhold av Microsoft selv, selv om selskapet skal fortsette å ha journalister som har oversikt over hva som mates inn.

Det kanskje mest interessante er at nye MSN skal også rulles ut til iOS og Android. Eksisterende Bing-applikasjoner til disse operativsystemene skal redesignes og rebrandes, og disse skal gi tilgang til den samme informasjonen man velger å få via MSN-portalen.

Det er allerede nå mulig å sniktitte på den nye portalen, og full lansering skal skje i løpet av høsten. iOS- og Android-applikasjonene skal også slippes i løpet av de kommende månedene.

    Les også:

Til toppen