Microsoft CRM er billig og bra

Microsofts CRM-løsning fungerer svært godt for mellomstore bedrifter, mener Gartner, men advarer om kravet til kjøp av andre Microsoft-pakker.

Microsoft nye løsning for kundeadministrasjon (CRM) kom i salg her i Norge i våres og for to uker siden ble den første kunden, Norsk Telegrambyrå, offentliggjort. Dermed har norske selskaper som Visma og Mamut fått en ny konkurrent.

I en fersk analyse får Microsoft CRM stort sett svært gode skussmål av Gartner.

Microsoft imponerer med sin nye CRM-pakke og fra å starte på bar bakke i 2003, vil selskapet bli en av de fem største leverandørene i løpet av 2005, skriver Gartner i en fersk analyse.

Det finnes to versjoner av Microsoft CRM, men de aller fleste kundene som kjøpte USA-versjonen etter at denne kom i salg for et år siden har valt Professional-utgaven. Snittkunden 23 brukere av CRM-systemet, men det finnes også noen veldig store kunder med over 1000 CRM-brukere.

Kundene som Gartner har snakket med et veldig fornøyde, forteller analyseselskapet. Løsningen er billig, tilpasset mellomstore bedrifter, lett å implementere og bruke og er koblet direkte til Outlook og Office, noe brukerne kjenner godt.

Det er den nye 1.2-versjonen som blir solgt utenfor USA. 1.2 gir en rekke mindre forbedringer, gir raskere synkronisering med Outlook og støtter andre språk. Foreløpig er den ikke oversatt til norsk, men dette skal komme til høsten. Men pakken mangler støtte for mange samtidige valuta og moms-satser.

Gartner har dog fått høre fra flere kunder at utvekslingen mot den mobile klienten for PDAer ikke er stabil og god nok, men her kommer det en oppdatering i løpet av juni.

Det er på markedsførings-delen av programmet de største manglene ligger, mener Gartner. Mulighetene til å kjøre og administere markedskampanjer i flere kanaler/medier er svært begrenset. Microsoft Navision-produkter er sterke her og Microsoft planlegger å kopiere mye fra nettopp Navision i 2.0-versjonen av CRM-pakken, skriver Gartner.

Den største anmerkningen Gartner har til Microsoft CRM-pakke er at den gifter deg enda tettere med Microsoft. Du må ha en rekke andre Microsoft-produkter, blaqnt annet Exchange Server, en Active Directory Server og Biztalk Server for å ta i bruk Microsoft CRM.

Gartner påpeker at foreløpig mangler integrasjonen mot Microsofts egen Navision-system.

Microsofts CRM-løsning er svært velegnet for mellomstore bedrifter, men har du veldig avanserte CRM-behov og krav til støtte for mange valuta samtidig, bør du velge andre leverandører, konkluderer Gartner.

Til toppen