Microsoft CRM kommer på norsk

Visma og flere andre norske leverandører får en ny konkurrent tidlig til neste år.

Systemer for administrasjon av kundekontakt (CRM) har vært et av de heteste markedene i et ellers trist marked de siste årene. Slikt tiltrekker seg nye konkurrenter, blant annet Microsoft.

Verdens største programvareselskap har som hovedmål å arbeide seg oppover i verdikjeden til de dyrere bedriftssystemene. Et skritt i denne retningen kom da selskapet 22. januar i år lanserte første versjon av sin CRM-pakke, Microsoft CRM.

Men foreløpig er Microsofts tilbud bare laget for det nord-amerikanske markedet.

- Programmet har ikke funksjonalitet for å kunne endre valuta, momssatser og annet som er nødvendig for å selge det utenfor USA, forteller Torstein Engen, markedssjef i Microsoft Business Solutions, til digi.no i mars.

Det er planlagt en norsk versjon, men denne er utsatt flere ganger og Engen utelukket derfor en lansering i 2003.

Microsoft Norge har i stedet satset på CRM-systemene de fikk da Microsoft kjøpte den danske økonomisystem-leverandøren Navision i fjor.

Men nå varsler selskapet at Microsoft CRM kommer på norsk. Den norske versjonen skal lanseres tidlig på nyåret, forteller Gustav Line i Microsoft Norge til Finansavisen.

Den første versjonen vil dog være på engelsk og mangle muligheten for norsk moms. Dette kommer senere, opplyser Line til digi.no.

- Det er ikke så mange som trenger moms - vi tror versjonen som kommer over jul kan brukes av 80 prosent av kundene, mener Line.

Line mener at selskapet nye CRM-pakke retter seg mot samme markedssegment som Visma Salesoffice, Superoffice og Software Innovation gjør. Dette er programmer som enkelte kanskje mer vil kalle dokukment-administrasjon. Målgruppen er det som i Norge er mellomstore og ganske store bedrifter - selskaper med mellom 25 og 500 ansatte.

Til toppen