Microsoft CRM lansert i USA

Kunde- og salgstøtteapplikasjonen Microsoft CRM er lansert i USA der Ingram Micro skal sørge for bred distribusjon.

Produktet - Microsoft Business Solutions Customer Relationship Management, heldigvis forkortet til Microsoft CRM - ble kunngjort i februar i fjor, og var opprinnelig lovet lansert innen årsskiftet. Det er beregnet på bedrifter med opptil rundt 500 ansatte, og kommer i to utgaver etter den kjente differensierende lesten Standard og Professional.

Les også:

Begge utgavene bruker Internet Explorer eller Outlook som klient, og er tilpasset .Net, blant annet med tanke på integrasjon mot eksterne tjenester gjennom webtjenester-prinsippet. Standard-utgaven gir helhetlig innsyn i kundeforhold, og tilbyr integrasjon mot applikasjonene i Microsofts Office-pakke. Professional-utgaven tilbyr en sterkere grad av skreddersøm, arbeidsflyt og integrasjon mot serverbasert programvare, også økonomisystemer fra tredjepart.


Foreløpig er Microsoft CRM bare tilgjengelig i USA og Canada. Begge variantene distribueres gjennom sertifiserte partnere i Microsoft-programmet Business Solutions. Det svarer til 4500 distribusjonssteder. Standard-utgaven vil også distribueres gjennom Ingram Micros 810.000 detaljister. Ytterligere distributører vil kunngjøres i løpet av de kommende månedene.

Når det gjelder andre land, opplyser Microsoft at det arbeides med tilpassede utgaver for Europa, Midtøsten, Asia/Stillehavet og Latin Amerika. Disse vil lanseres i løpet av annet halvår 2003.

I USA koster Standard-utgaven 995 dollar pluss 395 dollar per bruker. Professional-utgave koster 1990 dollar pluss 1295 per bruker.

Begge utgavene krever Windows 2000 Server, SQL Server 2000, Active Directory og Internet Explorer 5.5. Dessuten anbefales Exchange Server 2000 og Office 2000 eller Office XP. CRM-forandlere sier til amerikansk presse at disse kravene innebærer skjulte kostnader som gjør at den faktiske prisen er høyere enn den oppgitte.

Til toppen