Microsoft drøyer med antivirussatsing

Microsoft drøyer med å gå inn i markedet for antivirus, og de andre aktørene kan foreløpig puste lettet ut.

Microsoft har lenge hatt planer om å lage antivirusløsninger, men har ennå ikke sluttført planene, opplyste selskapet nylig. Dermed kan flere av de mindre aktørene, deriblant norske Norman, puste lettet ut.

Om Microsoft går inn i dette markedet, kan det bety knallhard konkurranse for flere aktører. Markedsaktørene innen sikkerhet og antivirus består av mange mellomstore selskaper sett i forhold til Microsoft, deriblant Symantec og Network Associate.

- Vår plan er at antivirus som en del av vårt "pay for product"-tilbud. Men det er ennå ikke bestemt i hvilken form vi skal tilby dette i, sa direktør Amy Carroll i Security Business Unit i Microsoft, ifølge News.com.

Kommentarene kommer et år etter at Microsoft kjøpte det romanske antivirusselskapet GeCAD. Det var et trekk som satte igang spekulasjoner om software-kjempen vil forsøke å dominere antivirus-markedet.

    Les også:

Amy Carroll understreket at Microsoft har nytt godt av oppkjøpet av GeCAD. Teknologi og kunnskaper fra selskapet kom blant annet til nytte under arbeidet mot Sasser-infeksjonen og MS Blast.

- Mye av ekspertisen de har tilført oss har absolutt bidratt til at Microsoft kunne lage disse verktøyene, sa hun ifølge News.com.

Etter det digi.no erfarer, er det delte meninger blant antivirusleverandørene om hvor langt Microsoft kan tenkes å ville tråkke over i deres enemerker. De viser til at innlemmelse av brannmur i klient-Windows har fortsatt lar dem ta seg betalt for bedre funksjonalitet og brukervennlighet, og at noe liknende kan skje med antivirus. Et annet moment er at Microsoft vil nøle med å gå inn i avansert virusvern på server- og infrastruktursiden.

Til toppen