RESULTATERFINANS

Microsoft er pessimister i krigen mot Google

Microsoft har ikke klart å stjele brukere fra Google og medgir at de er pessimister på kort sikt.

26. jan. 2007 - 10:16

Microsoft kom sent inn i kampen og taper fremdeles terreng i krigen om brukere og søke-annonse-inntekter mot Google.

For hverken mulighetene Internet Explorer gir Microsoft til å presse sin søkemotor på brukerne eller lanseringene av mange Live-tjenester har hjulpet. I går varslet Microsoft om at deres Internett-divisjon ikke vil vokse så fort de neste to kvartalene som Microsoft tidligere har spådd.

Veksten justeres fra tidligere 11 prosent til mellom 3-8 prosent. Sagt i klartekst betyr dette at Microsoft ser at de ikke har kontroll og tror de vil fortsette å tape brukere til Google - inntil Microsoft får tid til å lansere noe helt annet enn det de har i dag.

Det finnes ikke internasjonale tall, men amerikanske brukstall fra ComScore avslører situasjonen: Microsoft har tapt markedsandeler på søk lenge og nye tall for desember viser at Microsoft falt ned til 10,5 prosent, mens både Google og Yahoo spiser markedsandeler. Google har i USA en markedsandel på 47,3 prosent.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.