Microsoft forbi Netscape

Microsoft passerte en ny milepæl mandag: da ble det klart at selskapet har inntatt en klar lederposisjon i forhold til Netscape i nettleser-markedet.

Ifølge en rapport fra AdKnowledge har Microsoft Internet Explorer nå en markedsandel på nesten 50 prosent, sammenliknet med Netscape Navigators 45 prosent, skriver The Industry Standard.

På mange måter er det en "skjebnens ironi" at Microsoft passerer Netscape samtidig med at monopolrettssaken mot Microsoft begynner for fullt. Men trenden overrasker ikke AdKnowledge.

- Denne utviklingen har vi lest siden vi begynte å måle markedsandeler for de ulike nettleserne i januar 1997, sier AdKnowledge-gründer David Zinman til The Industry Standard.

På den tiden hadde Netscape Navigator en markedsdominans på 77 prosent, mot Microsoft Internet Explorers 20 prosent. Fram mot januar i år hadde Netscapes markedsandel krympet til 62 prosent, mens Microsoft hadde karret til seg 36 prosent. Siden har Bill Gates og kompani kapret nye Explorer-brukere jevnt og trutt.

Microsofts økende popularitet i nettlesermarkedet skyldes ikke minst selskapets politikk om å gi bort programvaren gratis, men berører også kjernepunktet i de amerikanske myndighetenes antitrust-søksmål mot selskapet: Hvorvidt Internet Explorers økende markedsandel skyldes markedsføringsmessige og tekniske grep, eller at programmet er buntet med Microsofts operativsystem Windows 98 - i så fall et misbruk av monopolmakt, slik USAs myndigheter ser det.

AdKnowledge baserer sine tall på undersøkelser av 15 millioner "overvåkingsannonser" som selskapet benytter til loggføring av hvilket program surfere bruker på over 1000 forskjellige nettsteder.

TABELL: Andel av nettlesermarkedet, fordelt på Microsoft Internet Explorer og Netscape Navigator. Målingene er gjort fra og med januar 1997 til og med november 1998. Tallene indikerer nettleserbruk på en dag for minst ti millioner måleannonser levert av AdKnowledge på over 1000 ledende nettsteder.

MÅNED/ÅR NETSCAPE NAVIGATOR MICROSOFT IE
Januar/97 77 % 20 %
Januar/98 62 % 36 %
Februar/98 60 % 37 %
Mars/98 58 % 40 %
April/98 55 % 43 %
Mai/98 57 % 41 %
Juni/98 53 % 45 %
Juli/98 52 % 45 %
August/98 48 % 49 %
September/98 49 % 48 %
Oktober/98 Ikke tilgjengelig Ikke tilgjengelig
November/98 45 % 49 %

Kilder: AdKnowledge, The Industri Standard

Til toppen