Microsoft førte fordekt kampanje mot Google

En påstått ideell kampanje mot Googles kjøp av DoubleClick er i praksis regissert av Microsoft.

Tidlig i våres tevlet Microsoft og Google om å kjøpe nettannonseselskapet DoubleClick. Google trakk det lengste strået: Ifølge avtale skal de betale 3,1 milliarder dollar.

    Les også:

Google kjøp av DoubleClick må godkjennes av myndighetene i både USA og Europa. I USA granskes kjøpet av konkurransetilsynet FTC (Free Trade Commission), og det er en høring om saken i senatet førstkommende torsdag. Google har selv henvendt seg til EU-kommisjonen for å få en tilsvarende granskning i Europa.

Det er på ingen måter gitt at kjøpet vil godkjennes: Google har allerede en dominerende stilling innen nettannonser. Kjøpet av DoubleClick kan fryktes å legge grunnlaget for et uønsket monopol, og kan være i strid med konkurranselovene i både USA og EU.

Det er med andre ord duket for lobbyvirksomhet fra både Google og opponentene. Blant annet har Microsoft, naturlig nok, advart mot å la Google få for stor del av markedet gjennom oppkjøpet.

Den britiske avisa The Observer skrev søndag om en e-post sendt til en rekke store britiske bedrifter fra PR-firmaet Burson-Marsteller. E-posten ber dem støtte opprettelsen av en ny ideell organisasjon, Initiative for Competitive Online Marketplaces, som skulle agitere mot Googles kjøp av DoubleClick i en kampanje vinklet for å verne om personvern og opphavsrett på Internett. E-posten ber bedriftene ta opp faren for Google-dominans med politikere, myndigheter og medier.

E-posten viste til artikler i Financial Times og The Economist der det reises tvil om hvorvidt Googles kjøp av DoubleClick bør godkjennes. Den ba om at man klikket på en lenke til initiativets nettsted for å bli med på en underskriftskampanje.

Det sto ingenting i e-posten om hvem som står bak Initiative for Competitive Online Marketplaces.

E-posten var skrevet av en av direktørene i den britiske avdelingen av Burson-Marsteller, Jonathan Dinkeldein.

Han innrømmer overfor The Observer at han samarbeider med Microsoft om initiativet. En talsperson for Microsoft innrømmer at selskapet har et forhold til Burson-Marsteller, men avviser at PR-byrået driver lobbyvirksomhet på deres vegne.

Ifølge Dinkeldein har 30 bedrifter fra ti forskjellige land sluttet opp om oppropet mot Googles kjøp av DoubleClick.

Bedriftsledere som The Observer har kontaktet sier de misliker at de ikke fikk vite om forholdet mellom Microsoft og Burson-Marsteller, og at det er i strid med uskrevne regler for lobbyvirksomhet å ikke opplyse om slike bånd.

I sin utgave i dag, følger Wall Street Journal denne saken videre.

Her innrømmer en visepresident i Burson-Marsteller, Josh Gottheimer, at Microsoft har betalt PR-byrået for å opprette anti-Google-initiativet og dets nettsted.

Han sier også at det er vanlig praksis for byrået å ikke avsløre hvem deres kunder er. E-posten som presenterte kampanjen skal være sendt til et hundretalls bedrifter.

En talsperson for Microsoft bekrefter overfor avisen at Microsoft er et «opprinnelig medlem» av gruppen bak initiativet.

Innrømmelsene fra både Burson-Marsteller og Microsoft er med andre ord langt klarere overfor Wall Street Journal enn overfor The Observer.

Google nekter å kommentere saken overfor både begge avisene.

Wall Street Journal skriver at ledere i Microsoft har henvendt seg til både PR-byråer og selskaper som Time Warner og AT&T for å få dem til å uttale seg mot Googles oppkjøp av DoubleClick, og at kampanjen i regi av Burson-Marsteller bare er en del av en omfattende lobbyvirksomhet fra Microsoft.

Nettstedet til Initiative for Competitive Online Marketplaces, i-comp.org, ser i skrivende stund ut til å være nede.

Til toppen