BEDRIFTSTEKNOLOGI

Microsoft fyrer løs mot Google Apps

Microsoft fraråder store bedrifter å benytte Google Apps. Men er argumentene troverdige?

13. sep. 2007 - 10:50

Det er åpenbart at Googles webapplikasjoner for bedrifter, Google Apps Premier Edition (GAPE), gjør Microsoft en smule nervøs. GAPE kan trolig være tilstrekkelig som et alternativ til Microsofts Office-pakke.

    Les også:

Etter at Google denne uken kunngjorde at Capgemini skal selge GAPE for Google, sendte Microsoft ut en e-post til blant annet en del amerikanske journalister. I meldingen kommer en talskvinne for Microsoft med ti punkter selskapet mener bedriftskunder bør vurdere før de eventuelt tar i bruk GAPE. Men holder argumentene? Avgjør selv:

  1. Google melder om at de har kunder på enterprise-nivået, men hvor mange deres applikasjons-"kunder" befinner seg i store bedrifter?
  2. Google har en historikk bak seg når det gjelder å lansere ufullstendige produkter, ved å kalle dem beta-programvare. Disse oppdateres etter en tidsplan bare Google kjenner. Dette strider mot det store bedrifter forventer og trenger fra sine teknologipartnere. Hva er det Google gjør som indikerer at de går trinn for trinn med kundenes behov?
  3. Google melder om lave kostnader på deres applikasjoner. Ikke bare prisen men også fraværet av behov for maskinvare, lagring og vedlikehold for Google Apps. Men hvis GAPE er nødvendig for å utfylle Microsoft Office, vil kostnaden faktisk bli høyere for et selskap ettersom de nå har to IT-systemer de må kjøre, administrere og vedlikeholde. Fører ikke denne økte kompleksiteten til økte kostnader?
  4. Googles primære fokus er på annonsefinansiert søk. Deres enterprise-fokus og nå applikasjoner er helt i ytterkanten av fokus, og i kombinasjon med andre perifere tjenester utgjør de bare 1 prosent av selskapets omsetning. Hva skjer dersom Google gjør det dårlig økonomisk. Vil de stenge ned applikasjonene fordi de gir dem lite inntekter på kort sikt? Bør kunder stole på at dette ikke vil skje?
  5. Googles applikasjoner fungerer bare hvis en bedrift ikke har noen avanserte brukere, brukere som alltid er knyttet til nettet, dersom bedriften ikke har noen tilpassede Office-applikasjoner. Utgjør ikke dette en veldig liten prosentandel av dagen IT-brukere globalt? Sammenligner man funksjonalitet, er det ikke overraskende at Microsoft har en kjempemessig ledelse.
  6. Google-applikasjoner har ikke den nødvendige funksjonaliteten for opprettelse av dokumenter med støtte for slikt som topp- og bunntekst, innholdstabeller, fotnoter, etc. I tillegg, mens kunder kan samarbeide om grunnleggende dokumenter uten de nevnte egenskapene, må man for å samarbeide om detaljerte dokumenter ta i bruk en todelt prosess - samarbeide om de grunnleggende dokumentene, lagre det i Word- eller Excel-format og sende det via e-post for endelig redigering. Ja, de har en prislapp på 50 dollar, men med den manglende effektiviteten som skapes bare av denne ene syklusen, hvor mye koster egentlig GAPE, og har du råd til tapet av nøyaktighet ved kopieringen?
  7. Store selskaper konstant nødt til å tenke på regulering fra styresmaktene og standarder. Mens Google kan lagre store mengder av data for bedrifter på selskapets servere, er det ingen enkel, automatisert og regelmessig måte for bedriftene å slette data, regulere dokumenter etter gjeldende lovgivning eller å overføre kopier til selskapet. Hva skjer dersom selskapet er nødt til å svare overfor reguleringsmyndigheter? Google melder om 99,9 prosent oppetid for selskapets applikasjoner, men få er klar over at dette kun gjelder Gmail. Like alarmerende er definisjonen Google har for "nedetid" - ti sammenhengende minutter med nedetid. Hva skjer dersom Google i løpet av dagen er nede sju minutter hver time? Hva koster sju minutter i timen en hel arbeidsdag for et stort selskap?
  8. I forretningsverdenen er det handler det om alltid å være påslått og alltid oppkoblet. Sånt sent er det å ha tilgang til teknisk brukerstøtte 24/7 essensielt. Dersom et selskap tar i bruk Google Apps og det oppstår et teknisk problem klokken 20 PST, beklager. Googles tekniske support er åpen mandag til fredag fra klokken 01 til 18 PST - er dette de nye åpningstidene for globalt næringsliv? Og dersom en kundes utpekte administrator ikke er tilgjengelig (noe som kreves), stopper da virksomheten, rett og slett?
  9. Google sier at store bedriftskunder bare benytter 10 prosent av funksjonaliteten i dagens produktivitetsappliaksjoner, noe som impliserer at ALLE benytter de SAMME 10 prosent av funksjonaliteten, mens fakta er veldig klare på at i hvert selskap er det spesifikke roller personer fyller som krever tilgang til spesifikk informasjon. Hvordan løser Googles generiske strategi rollespesifikke behov?
  10. Med Google-applikasjonene i evigvarende beta og Google i kontroll over når og hvis de ruller ut spesifikke egenskaper og funksjonalitet, har kundene ingen eller minimal kontroll over tidsplanen for utrullingen og egenskaper. Hvordan vet jeg hvordan jeg strategisk skal planlegge, lære meg og få de egenskapene og den funksjonaliteten jeg spesifikt har bedt om? Hvor mye penger koster det ikke å vite?

En som har gjennomgått disse argumentene og som har kommet til at alle fremmes kun for å skape usikkerhet (FUD - Fear, uncertainty and doubt), er eWeeks kommentator, Joe Wilcox. Han mener at Microsoft her retter skytset mot sider ved Googles applikasjoner hvor Microsoft selv ikke er det spor bedre. Dessuten mener han at flere av påstandene svært unyanserte og danner et svart/hvitt-bilde av en situasjon som i virkeligheten kan ha en rekke nyanser av grått.

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.