Microsoft garanterer support i minst fem år

Nye retningslinjer fra Microsoft garanterer support til alle produkter unntatt spill i minst fem år fra tilgjengelighetsdato.

De nye retningslinjene er døpt Support Lifecycle Policy. Microsoft garanterer at vanlige supportordninger vil gjelde i fem år fra et produkt er allment tilgjengelig på markedet, og at online supportinformasjon vil være tilgjengelig i minst åtte år. For utviklingsverktøy og programvare til yrkeslivet vil det være mulig å tegne toårige supportavtaler når den vanlige supportperioden er ute. Nødvendige sikkerhetsfikser vil gjøres allment tilgjengelige i hele perioden der det ytes vanlig support, pluss to år. De nye retningslinjene gjelder ikke for Xbox-spill.

På nettstedet til de nye retningslinjene er det mulig å søke seg fram til hvilke følger dette får for konkrete produkter. Her får man vite at supportperioden til Office 97, som stadig er blant Microsofts mest brukte produkter, utvides til 16. januar 2004, og at nødvendige sikkerhetsfiks vil lages og gjøres tilgjengelig fram til 16. januar 2005. Office 2000 vil få vanlig support fram til 30. juni 2004, redusert support med sikkerhetsfiks fram til 30. juni 2005, og muligheter for utvidede supportavtaler som løper fra 1. juli 2004 til 30. juni 2006. Office XP får vanlig support til 30. juni 2006.

Det gis ikke de samme forlengelsene for Windows som for Office. Vanlig support for Windows 98 og 98 SE ble avsluttet 30. juni i år. Det skulle innebære at sikkerhetsfikser vil fortsatt gjøres tilgjengelig til ut juni 2004. Windows Me-support utgår nyttårsaften 2003, mens support for Windows XP, både Home og Professional, varer helt til nyttårsaften 2006.

For Windows 2000 er supportperiodene gjort avhengige av hvilke "service pack" du har installert.. Forutsatt at du har oppgradert til Service Pack 3, får du support for Windows 2000 - både Professional og Server - til ut mars 2005. Har du bare Service Pack 1, har du ikke krav på support.

Reaksjonene fra analytikerhold er svært positive, og til og med Gartner gir ros for at Microsoft har gått over til en mer kundevennlig praksis.

Endringene kommer i kjølvannet av hard kritikk mot Microsofts nye lisensordninger, som ifølge Gartner vil øke kundeutgiftene med mellom 33 og 107 prosent. Ifølge News.com skal opptil to tredeler av kundene ha nektet å være med på det nye oppgraderingsprogrammet, slik at de må betale full pris for nye versjoner når de ikke lenger vil bruke dem de har. De nye supportretningslinjene vil øke levetiden til disse eldre versjonene, og dempe virkningene av de nye lisensreglene.

Til toppen