BEDRIFTSTEKNOLOGI

Microsoft gjemmer bort konkurrenter

Med Outlook skal Microsoft på godt og vondt gjemme vekk systemene til konkurrenter.

7. feb. 2005 - 10:11

Microsoft har i flere år hatt som strategi å få bedrifter til å integrere applikasjonene i kontorsuiten Office med sine øvrige interne tjenester. Tekstbehandleren Word har egenskaper innen arbeidsflyt, mens regnearket Excel kan hente data fra en rekke forskjellige systemer. Håndteringen av XML i Office 2003, .Net som plattform for webtjenester og den nye Office-applikasjonen Infopath kan ses som videre skritt i denne strategien.

I forrige uke samlet Microsoft eksterne utviklere til en konferanse om hvilke muligheter Office tilbyr som frontend mot forretningskritiske applikasjoner. I sin hovedinnledning fortalte Bill Gates om et internt Microsoft-prosjekt kalt «Project Elixir», der 8000 av selskapets medarbeidere bruker Outlook 2003 som klient mot et kundehåndteringssystem («CRM» for «customer relationship management») fra Siebel.

Elixir er utviklet ved hjelp av utviklerpakken Visual Studio, og nytter .Net-rammeverket og webtjenester («web services»). Microsoft tar sikte på å tilrettelegge Elixir som en utviklerpakke med hjelpemidler for å knytte Outlook mot Siebel og andre utbredte CRM-systemer. Ideen er ikke ny: Tredjepartsleverandører tilbyr CRM-systemer med grensesnitt mot Outlook.

Ifølge nettmagasinet CRN går Elixir ut på å gjøre Outlook til en nærmest universell klient mot alt som har med data og prosesser å gjøre, uavhengig av om kunden også bruker Exchange.

Ifølge ZDNet hadde Microsoft håpet å få ut Elixir-pakken som kommersielt produkt allerede før årsskiftet, men måtte varsle et trettitalls partnere at det var problemer med å få løsningen til å skalere.

Et sentralt argument fra Microsofts side for å få kunder til å bruke Outlook som klient mot CRM og andre forretningskritiske systemer, og mer generelt å integrere Office i forretnings- og arbeidsprosesser, er at de fleste allerede har Office, og brukerne følgelig er godt kjent med grensesnittene, noe som reduserer behovet for opplæring.

Fra et mer egennyttig synspunkt er Microsoft også opptatt av å få flere til å oppgradere til den nyeste utgaven av Office. På det store teknologitreffet til analyseselskapet Gartner i USA i oktober svarte deltakerne – IT-ledere fra ressurssterke kunder – at 8,5 prosent av PC-parken de forvaltet kjørte Office 2003. Innen utgangen av 2005 så de for seg at så vidt over halvparten ville kjøre Office 2003. En tilsvarende Gartner-samling i Europa i november ga henholdsvis 5 prosent og 33 prosent på de samme spørsmålene. Etter den nåværende tidsplanen, ser Microsoft for seg at neste utgave av Office, foreløpig døpt Office 12, vil være klar for markedet i ukene før eller etter kommende årsskifte. Office 12 vil ha enda flere integrerende egenskaper enn Office 2003.

Office står for i underkant av en tredel av Microsofts omsetning. De som går med på tanken om å integrere Office med forretningskritiske bedriftsapplikasjoner, varsler samtidig at de akter å forbli Office-kunder i overskuelig framtid.

    Les også:

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.