Microsoft-gründer klarte ikke å skape nytt

Etter åtte år, 860 millioner kroner og null salgbare produkter legger Microsoft-gründer Paul Allen ned sitt forskningssenter i Silicon Valley.

Forskning og utvikling er ikke lett. Det fikk Paul Allen, en av Sillicon Vallys grå eminenser, erfare. Han forskningssenter, Interval Research ble etablert i 1992 og har drevet med forskning og utvikling av nye produkter og teknologier. Planen var at forskningen på Interval skulle kommersialiseres, gjøres om til salgbare produkter og løsninger for så å bli solgt på verdensmarkedet.

I stedet må 116 høyprofilerte vitenskapsfolk, som Paul Allen har gitt nesten frie tøyler, ut å finne seg ny jobb. Etter åtte år og 860 millioner kroner fant teknologi-investoren ut at dette ikke kunne fortsette. Enda en gang et eksempel på at forskning og utvikling ikke alltid er like lett. Risikoen er nemlig stor. Det koster veldig mye å utvikle og det tar lang tid og resultatene kan utebli. Og så lenge ingen ting selger og forskerne ikke kommer opp med nye produkter, er det ikke lett å få avkastning på investerte midler.

I fjor var det blant annet et oppslag i tidsskriftet Wired fra Interval Research. Her ble forskerne presentert med sine forskjellige prosjekter og alle lovet at dette ville bli det store om noen få år. Det skulle bare litt forskning til før man hadde produktet som ville bringe milliarder av kroner i kassa.

Forskningssenteret fokuserte mye på blant annet kabel-teknologi og kommunikasjonsløsninger. Paul Allen har investert i mange selskaper som blant annet driver innenfor disse sektorene. Og noen av forhåpningene bak Interval var helt sikkert at forskningen herfra kunne bli brukt i Allens egne selskaper.

Men tidene har forandret seg fra 1992 til i dag. Ifølge Wall Street Journal har Paul Allen og selskapet hans funnet ut at den kraftige teknologiske veksten innenfor Internett og kommunikasjonsteknologi har gjort det viktigere å fokusere på mer praktiske applikasjoner enn forskning på ny og grunnleggende teknologi. Dette er helt andre ambisjoner enn det Allen tenkte seg da han etablerte Interval Research i 1992, inspirert av Xeroxs senter i Palo Alto. Her ble blant annet den berømte musen funnet opp sammen med det grafiske grensesnittet. Men alt rant bort i sanden.

Hvor mye har så Paul Allen tapt på det forskningssenteret? Selskapet har brukt 860 millioner kroner, men av disse har det kommet 140 patenter. - Vi har et fjell av intellektuell kapital fra dette, forteller William D. Savoy, president for Paul Allens investeringsselskap Vulcan, selskapet som i sin tid etablerte forskingssenteret. - Selv om Interval ikke har innfridd våre høye forventninger, er jeg stolt over det selskapet og folkene har fått til, forteller Paul Allen til Wall Street Journal og legger til at han også i fremtiden vil støtte grunnforskning.

Til toppen