Microsoft har fått skikk på TV´n

Microsoft er tett involvert i nye interaktive TV-tjenester. Det er sommer på den nordlige halvkulen, men det kan virke som våren er kommet for Seattle-selskapets TV-satsing.

Etter å ha slitt med sin heller lite spektakulære, innkjøpte TV-løsning WebTV
i mange år, ser det ut som isen er i ferd med å smelte rundt Microsofts satsing på interaktiv TV. Nylig inngikk selskapet avtaler med ti nye partnere som skal lage innhold for interaktive TV-tjenester. Likeledes var det Portugal som fikk første smak av interaktiv TV da de nylig lanserte sine tjenester der.

Microsoft Corporation er medlem av OpenCable-gruppen, som skal sørge for åpne standarder på nord-amerikanske kabelnett og set-top-bokser. OpenCable skal tilby et felles grensesnitt for programmering, noe de håper vil få interaktive tjenester til å ta av etter hvert som innhold og tjenester bil tilgjengelig til flere.

Microsoft har sitt eget OpenCable-kompatible initiativ, kalt Microsoft TV Platform, for utbygging av tjenester. Gjennom sitt innholdsprosjekt (Content Builder Initiative, eller CBI) har de hittil fått med seg leverandører som Excite@Home, EzPixTV, FOX Cable Networks, Kobalt Interactive, Spiderdance, og Worldspan blant de rundt 40 selskapene som skal benytte seg av plattformen for utbygging av interaktive tjenester.


I februar i år annonserte Microsoft at de også har visse planer om å invadere TV-markene i Europa, Afrika og Midt-Østen. Interaktive tjenester til disse markedene skal ordnes gjennom selskapets nærvær i Storbritannia, Tyskland, Sverige, Frankrike, Spania og Portugal.

En av annonsørene som viste seg frem i interaktiv TV-drakt under kabel-jippoet Cable 2001, arrangert av USAs National Cable & Telecommunications Association (NTCA), var Volvo. Svenskenes forhenværende kronjuvél har også tidligere vist at de liker å profilere seg på nye og fräshe medier, og hadde her selskap av Gilette og Ford Motors.
Til toppen