JUSS OG SAMFUNN

Microsoft innleder personvernkrig

Går til angrep på Googles forenklede regelverk. Men søkegiganten slår kraftig tilbake.

2. feb. 2012 - 15:15

Microsoft kjører denne uken en annonsekampanje i store amerikanske aviser hvor selskapet forsøker å få brukere av Google-tjenester til å flytte over til Microsofts nettjenester, inkludert Bing og Office 365. Annonseteksten inkluderer blant annet det følgende:

«Every data point Google collects and connects to you increases how valuable you are to an advertiser ... If these changes rub you the wrong way, please consider using our portfolio of award- winning products and services," the ad reads.»

Selve annonsen er tilgjengelig her.

Microsoft hevder der at Google ikke lenger har noen god balanse mellom brukerne behov og prioriteringer, og selskapets egne behov og prioriteringer.

Bakgrunnen for kampanjen er de omstridte endringene Google nylig har gjort i Google-søket, samt det forenklede personverndokumentet som skal gjelde fra den 1. mars.

Samtidig har kommunikasjonssjef i Microsoft, Frank X. Shaw, skrevet dette blogginnlegget hvor han viser til en samling nyhetsartikler som på negativt vis omtaler de noe omstridte endringene til Google. Det at Shaw ikke inkluderer de mer positive kommentarene om de nye Google-ordningene, er ikke spesielt oppsiktsvekkende. Se for eksempel denne lett sarkastiske videoen.

– Endringene Google har kunngjort gjør det vanskeligere, ikke enklere, for folk å beholde kontrollen over sin egen informasjon. Vi har en annen tilnærming – vi jobber for å holde deg trygg og sikker på nettet, å gi deg kontroll over dataene dine, og gir deg valget om du vil lagre informasjonen din på din harddisk, i nettskyen eller begge deler, skriver Shaw.

Kongressmedlemmer i USA har bedt Google-ledere komme og forklare seg om endringene. Google har så langt skrevet et brev til disse medlemmene hvor det blant annet står at Googles tilnærming til personvern ikke har endret seg, og at brukernes kontroll over egen informasjon er den samme som tidligere. Google poengterer også at selskapets varsling til brukerne om disse endringene har vært svært omfattende.

– Microsoft gjør det samme

Like etter at annonsekampanje startet, kom Google med et blogginnlegg hvor selskapet forsøker å avkrefte en rekke myter om selskapet. Som svar på Microsofts påstand om at policyendringene gjør det vanskeligere for brukerne å kontrollere sin personlige informasjon, skriver Betsy Masiello, policysjef i Google, at selskapets personvernkontroller ikke har endret seg. Punktum!

– Våre brukere kan redigere og slett sin søkehistorikk, redigere og slette sin YouTube-visningshistorikk, bruke mange av våre tjenester uten å logge seg på, bruke Google Dashboard og Ads Preferences Manager til å se hvilke data vi samler inn og administrere hvordan de blir brukt, samt dra nytte av innsats for datafrigjøring dersom de vil fjerne informasjon fra våre tjenester, skriver Masiello.

Påstanden om at Google leser eposten til brukerne avvises også.

– Ingen andre enn du selv leser eposten din. Som de fleste store eposttilbydere, skanner våre datamaskiner meldingene for å stoppe spam og skadevare, samt at vi viser annonser som er relevante for deg, skriver Masiello.

– Google verken selger, bytter eller leier ut personlig identifiserbar brukerinformasjon. Annonsører kan kjøre annonser i Google som passer med søkenøkkelord, eller bruke våre tjenester til å vise annonser basert på anonyme data, slik som din posisjon eller nettstedene du har besøkt.

Til en eventuell påstand om at Microsofts tilnærming til personvern er bedre enn Googles, skriver Masiello at Microsoft ikke tilbyr oversikter over den innsamlede brukerinformasjonen tilsvarende det Google gjør i blant annet nevnte Google Dashboard. Microsoft tilbyr ifølge Masiello ingen eksportverktøy for data fra selskapets nettjenester, tilsvarende det Google Liberation Army har skapt.

– Vi har forenklet vår personvernpolicy for å gjøre den enklere å forstå. [...] Microsofts personvernpolicy erklærer at «information collected through one Microsoft service may be combined with information obtained through other Microsoft services.».

Om noe, så er det nettopp et tilsvarende punkt, som er nytt i den kommende personvernpolicyen til Google, som nå er omdiskutert:

«Det er mulig at vi kombinerer personlige opplysninger fra én tjeneste med informasjon (inkludert personlige opplysninger) fra andre Google-tjenester. Dette gjør vi blant annet for å gjøre det lettere for deg å dele ting med folk du kjenner. Vi kombinerer ikke informasjonskapselopplysninger for DoubleClick med identifiserbare personopplysninger med mindre du har gitt samtykke til dette.»

I tillegg til blogginnlegget har også Google startet en annonsekampanje som en motvekt til Microsofts kampanje.

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
Innovasjon Norge
På trappene til internasjonal suksess
På trappene til internasjonal suksess

    Les også:

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.