Microsoft investerer tungt i egen søkemotor

MSN-sjef Christopher Payne sier søkemotorer har strategisk betydning og at Microsoft gjennomfører tunge investeringer på dette feltet.

Uttalelsene kom på en strategisk konferanse arrangert av Jupitermedia i San Jose i California. Det har vært kjent noen uker at Microsoft er i gang med å utvikle en egen søkemotor for å konkurrere med blant andre Google og Inktomi, etter at MSN-konkurrenten Yahoo! kjøpte Inktomi i mars. I dag er det Inktomi som ligger til grunn for søk gjennom MSN. Microsoft har allerede utviklet en "web crawler" kalt MSNBot, altså en agent som samler inn informasjon for en søkemotor.

MSN-sjef Christopher Payne kom ved flere anledninger i sin innledning inn på at Microsoft satser svært mye på å utvikle sin egen søkemotor, uten å komme med nærmere detaljer. Han begrunnet innsatsen med at søking kan gjøres mye bedre, og med at søk kan medføre store inntekter for Microsoft og for de som averterer på MSN. MSN gjennomfører i dag søk for 50 millioner unike brukere hver måned, ifølge Payne.

Til toppen