Microsoft kjøper Fast

Microsoft blar opp flere milliarder for å kjøpe norske Fast.

Fast var suspendert fra børsen i hele går, og markedet forventet en børsmelding. Spekulasjonene gikk høyt om at det dreide seg om konflikten mellom Orkla og den britiske investorduoen, eller om Kredittilsynets gjennomgang av selskapets regnskaper for 2006 og 2007.

Tidlig i morges sendte Fast ut en børsmelding der de skrev at Orkal gikk med på å utsette den ekstraordinære generalforsamlingen på ubestemt tid. Nå kom svaret på hvorfor de gjorde det:

Verdens største programvareselskap, den amerikanske giganten Microsoft har tilbydt å kjøpe Fast for 19 kroner per aksje. Dette er 42 prosent mer enn aksjekursen på fredag, og det betyr at selskapet verdsettes til 6,6 milliarder norske kroner.

Fast har sendt ut en børsmelding der de sier at selskapets styre enstemmig anbefaler budet.

Investorene Orkla og Hermes Focus Asset Management Europe, har også akseptert budet. Dermed tyder alt på at salget i praksis er i boks. Selskapene forventer at transaksjonen vil være sluttført i løpet av andre kvartal i år.

- Enterprise søk er i ferd med å bli et uunværlig verktøy for bedrifter i alle størrelser. Frem til nå har organisasjoner vært nødt til å velge mellom kraftige høyende søketeknologier eller hyllevare-systemer. Kombinasjonen av Microsoft og Fast gir kundene et nytt valg: en enkelt leverandør med løsninger som strekker over alle kundenes behov, sier Jeff Raikes, sjef for Microsofts forretningsdivisjon, i en pressemelding.

- Fast er verdensledende på bedriftssøk med den beste bedriftssøketeknologien, og vi er verdensledende på produktivitetsfremmende programvare. Vi er overbevist om at kombinasjonen av våre styrker vil gi våre bedriftskunder et konkurransefortrinn, sier Eirik Lae-Solberg, kommunikasjonsdirektør i Microsoft Norge, til digi.no.

Fasts søketeknologi vil trolig finne veien inn i mange av Microsofts forretningsområder, men det er trolig Microsofts SharePoint-plattform som først vil dra nytte av den norske søketeknologien. Sharepoint har blitt svært utbredt i bedriftsmarkedet, også i Norge, og den fremheves også av Fast-sjef John Markus Lervik.

- Kjøpet gir Fast en spennende mulighet til å spre våre ledende søketeknologier og innovasjoner til flere organisasjoner rundt om i verden. Ved å gå sammen med Microsoft, kan vi dra nytte av farten som Sharepoint-plattformen har, sier John Markus Lervik, i en pressemelding.

John Markus Lervik forteller til DagensIT at oppkjøpstilbudet kom etter at selskapene hadde samarbeidet på et Sharepoint-prosjekt, og at Microsoft kort etterpå viste sin interesse for det norske teknologiselskapet.

- Vi har snakket med dem i nesten et år, sier Lervik til DagensIT.no.

Microsoft er trolig også interessert i å bruke Fasts søketeknologi i kampen mot Google på internettmarkedet, et marked Fast solgte seg ut av da de solgte Alltheweb.

I en børsmelding, forteller Fast at Microsoft foreløpig har 17.012.000 aksjer i selskapet, og at dette utgjør en eierandel på 5,05 prosent.

Selskapene skal ha en telefonkonferanse senere i kveld, og de vil foreløpig ikke si så mye mer om oppkjøpet.

Til toppen