LinkedIn-sjef (fra v.) Jeff Weiner, Microsofts toppsjef Satya Nadella og LinkedIn-styreleder Reid Hoffman. (Bilde: Microsoft, pressefoto)

Microsoft kjøper LinkedIn for 217 milliarder

IT-giganten melder i dag at de har avtalt å kjøpe det sosiale jobbnettverket med et bud på 196 dollar per aksje.

Kjøpesummen tilsvarer 26,2 milliarder dollar eller drøyt 217 milliarder kroner. Det er nesten 50 prosent mer enn markedsverdien til LinkedIn før helgen.

Dette er med klar margin det største oppkjøpet i Microsofts 41-årige historie.

Til sammenligning betalte de 7,2 milliarder dollar for Nokias mobilvirksomhet (2013), 1,2 milliarder dollar for Yammer (2012) og 8,5 milliarder dollar for Skype i 2011.

Begge selskapenes styrer har enstemmig godkjent transaksjonen, som ventes fullført i løpet av kalenderåret.

Det stilles en forutsetning om at aksjonærene til LinkedIn aksepterer budet, samt godkjennelse fra enkelte regulatoriske myndigheter.

LinkedIn skal beholde sin uavhengighet, merkevaren og sin egen kultur. Jeff Weiner forblir administrerende direktør og vil etter oppkjøpet rapportere direkte til Microsofts toppsjef Satya Nadella, heter det i en felles kunngjøring.

– LinkedIn-teamet har skapt en fantastisk bedriftssentrisk virksomhet sentrert rundt kobling av verdens profesjonelle. Sammen kan vi akselerere veksten til LinkedIn, så vel som Microsoft Office 365 og Dynamics, sier Nadella i en uttalelse.

433 millioner brukere

Selskapet Microsoft nå skal legge inn under seg ble etablert i 2002. Siden har de vokst seg til verdens største profesjonelle sosiale nettverk.

I dagens kunngjøring blir det oppgitt en årlig vekst på 19 prosent til nå over 433 millioner brukere på verdensbasis.

Trafikktallene har de siste året økt 9 prosent til drøyt 105 millioner unike besøkende i måneden. 60 prosent av besøkene skjer med mobiltelefon.

Noe av det mest attraktive sett med økonomiske øyne er stillingsannonsene. Her kan LinkedIn skilte med en dobling til 7 millioner aktive annonser det siste året.

Kommentarer (11)

Kommentarer (11)
Til toppen