Microsoft kjøper seg opp innen medisinske søk

I kampen mot Googles overmakt i søkemarkedet, kjøper Microsoft opp nisjeaktører.

Google dominerer totalt innen det lukrative og raskt voksende søkemarkedet. Det mangler ikke på konkurranse. Lokale nisjeaktører og spesialiserte tjenester prøver å skaffe seg en posisjon innen nisjeområder. Det kan være en god posisjon for å tjene penger på spesielle søk, eller et godt utgangspunkt for å bli kjøpt opp.

Store IT-giganter som for eksempel Microsoft, er villig til å bla opp for selskaper som kan gi dem en bedre sjanse i kamp mot Googles dominerende posisjon.

Nå kjøper Microsoft et slikt selskap innen helserelaterte søketjenester.

California baserte Medstory, leverer en søketjeneste for forbrukere og ansatte innen helsevesenet som leter etter informasjon innen medisin. De leverer søkeresultatene i kategorier som kliniske studier, prosedyrer, personlig helseinformasjon og lignende for å gjøre det lettere for brukerne å finne frem til riktig informasjon.

Microsoft oppgir ikke hvor mye de betaler for Medstory, noe som er et vanlig tegn på at det ikke er snakk om et dyrt og stort oppkjøp. Slike oppkjøp må nemmelig offentliggjøres.

Ifølge CNet News har Microsoft trukket frem helseinformasjon som et område der de ser for seg å satse aggressivt på søketeknologisk utvikling. Medstory er et av flere selskap som Microsoft har kjøpt opp i den forbindelse de siste årene.

Til toppen