Microsoft kjøper søkemotor

Kjøper aktør med spisskompetanse på semantiske søk.

Microsoft er verdens største programvareselskap, men de sliter med å henge med i søkekappløpet mot Google.

Tidligere i år kjøpte programvaregiganten norske Fast Search & Transfer, men Microsoft nøyer seg ikke med det. De er fortsatt på jakt etter mer søketeknologi, og denne uken har de inngått avtale om å kjøpe et selskap som heter Powerset.

Powerset jobber med websøk som baserer seg på språkvitenskap, istedenfor bare enkle nøkkelord.

Semantisk søk, som dette fagfeltet også kalles, er et område som mange jobber med, men det er dyrt og det er svært krevende å få det til å virke tilfredstillende. Powerset er derfor godt fornøyd med å få en eier som har råd til å finansiere denne utviklingen.

- Microsoft aksellererer vår mulighet til å få Powerset tilgjengelig på nettet, sier Mark Johnson, produktsjef i Powerset til International Herald Tribune.

Microsoft på sin side er villig til å ta kostnaden for å komme i mål med semantiske søk.

- Vi vet at i dag er det cirka en tredjedel av søkene som ikke blir besvart på det første søket og det første klikket. Folk finner som regel det de er ute etter hvert, men det tar ofte lang tid med flere søk og klikk, sier Satya Nadella, direktør for Microsoft's søk, portal og annonse divisjon, til International Herald Tribune.

Microsoft og Powerset skal ha vært i forhandlinger over lengre tid, men oppkjøpet ble først bekreftet denne uken. Kjøpesummen ble ikke opplyst, noe som normalt betyr at kjøpet er for lite til at det påvirker regnskapstallene i nevneverdig grad.

I dag er Google den dominerende søkemotoren, og de ble det blant annet fordi de klarte å løfte kvaliteten et godt hakk over alle andre. Microsoft og alle andre utfordrere på søkemarkedet håper å kunne få til et tilsvarende løft for å vippe Google av tronen, og semantiske søk er en av områdene som har potensiale til å gi det løftet.

Til toppen