Microsoft kjøper WebTV

Hovedproduktet til amerikanske WebTV Networks er en boks som gir Internett-tilgang når det koples til telefonlinje og tv-apparat. Overtakelsessummen er 425 millioner USD.

Når myndighetene har velsignet oppkjøpet vil WebTV Networks operere som et datterselskap til Microsoft. Oppkjøpet er det største i Microsofts satsning mot Internett.

Microsoft kunngjorde samtidig at selskapet hadde et forslag til en åpen standard for dataoverføring via tv-signaler. Dette kan åpne for en type interaktiv tv, der man tar i bruk både tradisjonell fjernsynsteknologi og nyere Internett-teknologi. Modellen for Microsofts forslag er et europeisk system kjent som datacasting (det bør vel bli "datakasting" på norsk?) der data sendes innen tv-signalets vertical blanking interval (VBI).

Boksene til WebTV Networks bygger på egen utviklet teknologi, og produseres under lisens av Sony og Philips. Prisen er rundt 300 USD (under 2000 NOK) og installasjon krever ikke mer enn et kvarters tid. Internett-tilknytningen kommer på 20 USD i måneden (under 150 NOK). Brukerne kan lese e-post og streife på Internett ved hjelp av en fjernkontroll. Håpet er å gjøre Internett tilgjengelig til folk som ikke har PC.

Salgstallene hittil har vært forholdsvis beskjedne. Philips har ikke villet offentliggjøre noe, mens Sony skal ha solgt 35.000 enheter i november og desember i fjor. Ifølge nyhetstjenesten Newsbytes skal systemet i dag ha rundt 50.000 abonnenter i USA.

Ifølge Wall Street Journal vil prisen på komponentene som inngår i WebTV falle til under 50 USD innen utgangen av 1998. Da kan man regne med rimeligere bokser, og med at tv-produsenter vil tilby apparater med innebygget WebTV-teknologi.

Neste generasjon WebTV vil ha Windows CE som operativsystem og nytte Microsofts nettleserprogramvare.

Et av Microsofts mange motiver for oppkjøpet er å posisjonere seg foran den bebudede overgangen til digital tv, som skal gjennomføres i USA innen 2006.

Til toppen