Microsoft kommer som en rakett innen BI

Når det gjelder vekst innen «business intelligence», er det ingen som slår Microsoft.

IDC har utgitt en ny oversikt over det globale markedet for verktøy innen beslutningsstøtte, altså «business intelligence» eller BI. Oversikten tar opp aktørenes omsetning fra 2004 til 2006, fordelt på to segmenter: «query, reporting and analysis» (QRA), altså spørring, rapportering og analyse, og «advanced analytics», det vil si verktøy for avansert analyse.

Det globale markedet vokste med 11,5 prosent fra 2005 til 2006, til 6,25 milliarder dollar. Fem store aktører skiller seg ut:

  • Business Objects vokste med 7,0 prosent til 893,6 millioner dollar.
  • SAS Institute vokste med 16,6 prosent til 678,9 millioner dollar.
  • Cognos vokste med 9,8 prosent til 622,3 millioner dollar.
  • Oracle, inkludert nyervervede Hyperion som bidrar med 60 prosent av deres samlede omsetning innen BI, vokste med 12,0 prosent til 528,5 millioner dollar.
  • Microsoft vokste med 28,1 prosent til 480 millioner dollar.

Den suverene veksten til Microsoft utgjør en akselerasjon fra årene 2004 til 2005: Da vokste selskapets BI-omsetning med 25,2 prosent, mens hele markedet vokste med 11,3 prosent.

Microsoft omsetter nesten det dobbelte av nummer seks på listen, MicroStrategy. Deretter kommer SAP, SPSS og Information Builders.

Etter Microsoft, er det SAS Institute som opplever raskest vekst, med en akselerasjon fra 13,2 prosent fra 2004 til 2005, til 16,6 prosent fra 2005 til 2006. Business Objects opplevde at halvert vekst i 2006, sammenliknet med 2005. IDC forklarer at selskapet i første halvår 2006 opplevde sviktende vekst grunnet overgangen til den nye XI-plattformen. En annen faktor som svekker Business Objects er at særlige deres rapporteringsverktøy Crystal gjør dem langt mer utsatt enn de andre markedslederne for konkurransen fra Microsoft.

Det omsettes for fire ganger så mye i QRA-segmentet (spørring og rapportering) som innen avansert analyse, og det er stor forskjell på hvordan leverandørene fordeler seg på de to segmentene.

Hele omsetningen til Business Objects, Cognos og Hyperion, og over 95 prosent av omsetningen til Microsoft, kommer innen QRA. SAS Institute dominerer segmentet for avansert analyse, men kommer likevel på femte plass innen QRA, der de dessuten vokser med hele 23,0 prosent: Av de store spesialiserte leverandørene er SAS den som ser ut til å gjøre det suverent best for tiden.

Det er en klar økning i vekstrate innen segmentet for avansert analyse, fra 8,4 prosent i 2005 til 11,3 prosent i 2006. De suverene markedslederne her er SAS Institute og SPSS. SAS er stadig mer enn dobbelt så stor innen dette segmentet som SPSS. I motsetning til SPSS greide SAS Institute og øke vekstraten fra 2005 til 2006.

Det har vært et uttalt ønske fra BI-leverandører å nå ut til flere brukere: både funksjonalitet, brukergrensesnitt og markedsføring gjenspeiler det. IDC mener dette ikke ser ut til å ha lykkes ennå, og at andelen terminalarbeidere i en bedrift som bruker BI-verktøy ligger fortsatt på mellom 15 og 20 prosent.

Tabellene nedenfor er hentet fra undersøkelsen. Merk at her er Oracle og Hyperion satt opp hver for seg.

    Les også:

Til toppen