DEBATT

Microsoft: Lær av våre feil og vår suksess

På tide å ta Windows inn i framtiden, skriver teknologi­direktør Børge Hansen.

TAKTSKIFTE: Microsoft tar steget inn i framtiden, er åpne og skal lytte og lære, skriver kronikkforfatteren. Bildet viser Windows-direktør Joe Belfiore som denne uken for første gang viste fram en smakebit av Windows 10 som skal utgis i løpet av neste år.
TAKTSKIFTE: Microsoft tar steget inn i framtiden, er åpne og skal lytte og lære, skriver kronikkforfatteren. Bildet viser Windows-direktør Joe Belfiore som denne uken for første gang viste fram en smakebit av Windows 10 som skal utgis i løpet av neste år. Bilde: Microsoft
3. okt. 2014 - 11:44

KRONIKK: Som en av de store plattform- og tjenesteleverandørene i IT-industrien jobber vi med oppstartselskaper, programvarehus, konsulentselskaper og kunder for å skape suksess med produkter og tjenester. Vi gir mange råd og lærer bort mange teknikker, men det beste rådet vi gir er alltid – lær av oss.

Lær av våre feil og lær av vår suksess.

Microsoft er et av verdens største programvarehus, med en mengde produkter, plattformer og tjenester som alle må fortjene livets rett. Og nå har kundene våre fortalt oss at de vil handle med oss på en annen måte. De vil kjøpe våre produkter og plattformer som tjenester. Også. Det er så enkelt, og samtidig så vanskelig.

Mange utfordringer

Vi har, som de fleste andre en lang og kompleks arv av gammel kode, arkitektur, produkter og forretningsmodeller som har fungert i opptil 30 år. Å forandre på disse, samtidig som vi beholder fornøyde kunder er ingen enkel oppgave.

Børge Hansen er teknologidirektør i Microsoft Norge
Børge Hansen er teknologidirektør i Microsoft Norge

Office har vært et av de sterkeste merkevarene for Microsoft i mange år. Mange av oss har gjennom studier eller arbeid lært Word, Excel, PowerPoint og Outlook å kjenne. Å forvandle Office fra standard hyllevare til en tjeneste som er ganske lik Spotify eller Wimp i oppbygning gir mange utfordringer.

Tidligere kunne vi være ganske sikre på at mange av kundene kom til å oppgradere, dersom den nye versjonen inneholdt de riktige nyhetene. Typisk var det 2- 3 år mellom hver versjon som gav oss tid til å pønske ut nye forbedringer. I dag krever kundene at vi fornyer tjenestene fortløpende, Til en mye lavere, løpende avgift. Det er lett å kjøpe tjenesten, og like lett å avslutte tjenesten.

Office 365 er en av de største suksessene Microsoft har hatt. Ikke på grunn av noen nye fantastiske finesser, men fordi vi måtte lytte og lære av de som vet best. Våre kunder.

Inn i fremtiden

Vi har åpnet opp, lyttet, diskutert og lært. Det er vår suksessformel. Så enkelt, men samtidig så vanskelig.

Til neste år er det 30 år siden Microsoft introduserte første generasjon Windows. Windows har siden dette vært hjørnesteinen Microsoft har vært bygget på. Nå er det på tide å ta Windows inn i fremtiden. Vi skal forandre Windows og for å gjøre dette på best mulig måte tyr vi til vår suksessformel. Når vi nå er i gang å utvikle neste generasjon av Windows har vi invitert alle som vi til å være med til å gi oss sin mening.

Microsoft har tatt steget inn i fremtiden. Vi er åpne, vi lytter og lærer. Det er vårt beste råd som vi gir til alle som vil høre.

PS! Mange har spurt meg i de siste dagene om hvorfor vi kaller den nye generasjonen for Windows 10. Til de svarer jeg at det finnes 10 typer personer i verden. De som forstår binære tall og de som ikke gjør det.

Delta i debatten
Informasjon om debattinnlegg og kronikker i digi.no

Alle innlegg må sendes til redaksjon@digi.no. Husk å legge ved et portrettbilde. Vi forbeholder oss retten til å redigere innsendt materiale.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.
Tekjobb
Se flere jobber
En tjeneste fra