Microsoft lanserer søkemotor

Torsdag 11. november skrues konkurransen på Internett-søk opp flere hakk - da åpner Microsoft sin nye søkemotor.

Microsoft sov lenge i timen og plutselig var søkemotorer både den ledende navigasjonsmetoden på nettet og en solid inntektskilde. Microsoft MSN-portal har hittil brukt søkemotoren Inktomi, men denne har både vært Google underlegen - og etterhvert eid av konkurrenten AOL.

Både dette eierskifte og Google inntekter på internett-søk gjorde at Microsoft tidligere i år offentliggjorde at selskapet arbeidet med sin egen søkemotor.

I oktober fortalte Microsofts finansdirektør at selskapet skal lansere en nytt søkeverktøy for å konkurrere med Google Desktop Search som leter etter filer på PCen. Samtidig hintet finansdirektøren om at Internett-søkemotoren skulle lanseres før jul.

Det er derfor overraskende at Microsoft skal åpne i morgen. Dette skriver en rekke amerikanske medier etter å ha mottatt forhåndslekkasjer.

Microsoft skal ha arbeidet med søkemotoren i 18 måneder og har testet systemet siden juni. Men lekkasjene til Wall Street Journal sier intent om hvilke typer innhold søkemotoren vil klare å finne eller hvor filer den har oversikt over. Spørsmålet er om og hvor raskt Microsoft klarer å rivalisere Google, som for tiden har oversikt over fire milliarder nettsider.

Microsofts mål er både å videreføre sin dominans på PC og tjenester på denne plattformen. Samtidig er også annonseinntektene fristende, selv for Microsoft. Yahoo har de siste årene brukt to milliarder dollar på oppkjøp, noe som blant annet skaffet dem Internett-søkemotoren til norske Fast Search and Transfer.

For inntektene er ikke småpenger. Markedsleder Google omsatte for 1,35 milliarder dollar i først halvår, for det aller mest i salg av betalte lenker som vises ved siden av de vanlige, objektive søkeresultatene.

Søkemotoren til Microsoft blir ikke lansert som en ny tjenesten, men som en del av MSN-portalen.

Til toppen