Microsoft legger ned TV-avdeling

Microsoft legger ned et kontor i Silicon Valley, noe som gir klare indikasjoner om om fremtiden til Xbox.

Microsoft og en rekke andre produsenter har for lengst kastet seg inn i krigen om den digitale boksen som skal stå i stua. Krigen om skrivebordet er over og markedet er mettet.

I USA har Microsoft lansert to generasjoner bokser under eget merkenavn. Microsoft kjøpte i 1997 opp Silicon Valley-baserte WebTV, men fikk aldri solgt mer enn 1 million bokser (bildet over) som ga Internett-surfing på TV-skjermen. Internasjonalt konsentrerer Microsoft seg om å leverer operativsystemer til boksprodusenter og programvare til selskaper som skal lage tjenester til kunder.

Men i USA har selskapet også videreutviklet WebTV. "UltimateTV"-boksen lar deg ta opp TV-sendinger digitalt i tillegg til nettsurfing. Men nå legger Microsoft ned divisjonen og flytter trolig en rekke folk fra Silicon Valley til Redmond.

UltimateTV vil foreløpig overleve som produkt, men 150 ansatte mister jobben, skriver San Jose Mercury News. De rundt 500 andre ansatte vil bli overført til andre Microsoft-divisjoner, blant annet divisjonen for Xbox. Det er også Xbox-gruppen som skal håndtere videre salg av UltimateTV.

Dette sender sterke signaler om hva Microsoft ønsker å gjøre med Xbox. Det er svært sannsynlig at Microsoft arbeider med å smelte UltimateTV-mulighetene inn i Xbox. Tidligere rykter sier Microsoft planlegger å lansere en ny versjon av Xbox kalt HomeStation i år eller i 2003.

Microsofts Silicon Valley-kontor har totalt 1400 ansatte.

Til toppen