Microsoft ligger håpløst langt etter

Nettannonser vokser raskt, men det aller meste av veksten tilfaller Google.

Rettelse i avsnitt 5, der Googles forventede omsetning av nettannonser i 2012 ble gjenstand for en skrivefeil.

I en analyse av det amerikanske markedet for henholdsvis alle nettannonser og bare søkeannonser, dokumenterer analyseselskapet eMarketer det enestående hegemoniet til Google.

I 2009 ble det omsatt nettannonser for 22,7 milliarder dollar i USA. Året etter økte markedet med 15 prosent, til 26,0 milliarder dollar. eMarketer venter en økning på 20 prosent i år til 31,3 milliarder dollar, og deretter på 18 prosent til 36,8 milliarder dollar i 2012.

Googles andel av dette raskt voksende markedet økte fra 34,9 prosent i 2009 til 38,5 prosent i 2010. I år ventes den å øke til 40,8 prosent, for så å nå 44,9 prosent i 2012.

For konkurrentene, ser situasjonen slik ut:

Regner man litt på disse tallene, ser man at Googles omsetning av nettannonser mer enn dobles fra 2009 til 2012, fra 7,9 milliarder dollar til 16,5 milliarder dollar. Mens Google kaprer 63 prosent av markedsveksten fra 2009 til 2010, ligger de an til å kapre 68 prosent av markedsveksten fra 2011 til 2012. I samme periode faller Facebooks andel av markedsveksten fra 19 prosent til 12 prosent. Microsofts andel av markedsveksten øker derimot fra 9 prosent til 13,5 prosent.

Et interessant måltall er forholdet mellom Googles nettannonseomsetning og alle de fire konkurrentene til sammen. Forholdet er 1,24 i 2009, 1,43 i 2010, 1,52 i 2011 og 1,66 i 2012. Klarere kan det ikke sies at forspranget øker og øker.

Markedet for søkeannonser utvikler seg marginalt saktere enn det samlede markedet for nettannonser.

Andelen av det samlede markedet faller fra 47,2 prosent i 2009 til 46,1 prosent i 2010, faller videre til 45,9 prosent i 2011 og øker så til 46,3 prosent i 2012.

Denne tabellen oppsummerer utviklingen:

AOL er i ferd med å forsvinne helt. Andelen til Yahoo vil mer enn halveres fra 2009 til 2012, fra 13,7 prosent til 6,5 prosent. Google øker sin andel fra 70 prosent til 78 prosent, mens Microsoft øker sin fra 6 prosent til 10 prosent.

Det innebærer at Microsoft har den suverent største relative økningen i perioden, med over 150 prosent fra 674 millioner dollar i 2009 til 1,70 milliarder dollar i 2012. Måler man økningen i dollar i stedet for prosent, ser man at Google øker med 5,8 milliarder dollar mot 1,0 milliarder dollar for Microsoft.

Google drar med andre fra konkurrentene. Selv om man slår sammen det som drives av Bing – Yahoo og Microsoft – blir Bing liggende håpløst langt etter.

Samarbeidet mellom Microsoft og Yahoo innebærer at Microsoft spiser av Yahoo, ikke at Bing spiser av Google.

Til toppen