JUSS OG SAMFUNN

Microsoft må døpe om SkyDrive

Etter navnestrid med britisk kringkaster.

For andre gang på et år har Microsoft tapt en varemerkestrid med svært etablerte aktører.
For andre gang på et år har Microsoft tapt en varemerkestrid med svært etablerte aktører.
Harald BrombachHarald BrombachNyhetsleder
1. aug. 2013 - 08:06

Microsofts nettskybaserte lagringstjeneste, SkyDrive, har en navn som er for likt et varemerke som eier av British Sky Broadcasting Group (BSkyB). Det var kjennelsen fra en britisk domstol tidligere i sommer. BSkyB tilbyr blant annet tv-kanaler som Sky One, Sky Sports og Sky Movies.

Nå har de to selskapene ifølge The Verge kommet fram til en avtale som i alle fall innebærer at Microsoft må endre navn på SkyDrive globalt. Detaljene rundt navneendringen er ikke oppgitt, så det er ukjent når endringen vil måtte skje og til hva. Men Microsoft skal være gitt nok tid til kunne gjøre omdøpingen på en skikkelig måte.

Avtalen skal også inkludere blant annet økonomiske betingelser, men disse er ikke offentliggjort.

En talsperson for Microsoft sier til The Verge at selskapet er glade for å ha funnet en løsning på striden, og at selskapet vil tilby SkyDrive-tjenesten som før.

Dette er andre gang på relativt kort tid at Microsoft taper en strid om varemerker. Selskapet har tidligere måttet slutte å kalle brukergrensesnittet til selskapets nyeste Windows-produkter for Metro, etter en klage fra tyske Metro AG. I stedet kalles brukergrensesnittet nå for Modern UI. Striden med tyske Metro skal ha blitt løst uten å involvere noen domstol.

    Les også:

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.