Microsofts 3D-skjerm er utstyrt med haptisk feedback. Du får en tilbakemelding gjennom fingrene når du trykker eller kjenner på objekter fremvist på berøringsskjermen. De ulike objektene skal gi deg følelsen av forskjellige teksturer og friksjon. (Bilde: Microsoft Research)
En robot-arm sørger for å bevege skjermen frem og tilbake med ulik motstand avhengig av hva du trykker på. (Bilde: Microsoft Research)
Medisin og hjerneforskning er en av bruksområdene Microsoft tenker seg for denne teknologien. (Bilde: Microsoft Research)
En skjematisk fremstilling av hvordan Microsofts haptiske skjermløsning er bygget opp. (Bilde: Microsoft Research)

Microsoft med force feedback-skjerm

Kjenn på virtuelle teksturer.

Kan du ta og føle på virtuelle 3D-objekter fremstilt på en berøringskjerm? Kan en flat skjerm formidle egenskaper som dybde, vekt, bevegelse og form når du stryker over den med fingrene?

Svaret på disse spørsmålene er ja, ifølge Microsoft Research.

Forskere ved selskapets hovedkvarter i Redmond, Seattle har utviklet en prototyp på en haptisk eller taktil skjerm, som kombinerer simulering av fysiske tredimensjonale objekter med såkalt force feedback.

Prosjektet er døpt «Actuated 3-D Display with Haptic Feedback», som blant annet inkluderer en berøringsskjerm med sensorer. Skjermen er festet på en robot-arm, som beveger den frem og tilbake. Motstanden som oppstår skaper et inntrykk av forskjellige fysiske egenskaper og friksjon.

– Skjermen formidler følelsen av forskjellige materialer. En [virtuell] steinblokk «føles» tyngre å ta på og krever mer kraft for å bevege, mens en [virtuell] svamp oppleves som myk og er lett å skyve, skriver forskerne i sin omtale av prosjektet.

Prototypen ble vist frem offentlig for første gang under konferansen TechFest 2013 tidligere i år, der den ifølge Microsoft skal ha fascinert deltakerne.

Hvorvidt arbeidet vil munne ut i et kommersielt produkt er det foreløpig ikke sagt noe om.

Selskapet tror imidlertid at denne teknologien kan føre med seg et nytt paradigme innen interaksjon med berøringsskjermer. De forestiller seg en rekke bruksområder innen alt fra medisin og utdannelse til 3D-modellering og 3D-spill.

Til toppen