I artikkelen "FW:SV:Re:SV:Re: Problem med Outlook-oversettelse" skrev digi.no om problemene med svaring på meldinger sendt i norsk versjon av Outlook Express. Gisle Hannemyr har sendt oss følgende kommentar til denne saken:
"Bra artikkel. Bare en liten kommentar.
Du siterer Thomas Johansson, program manager i Microsoft Nordic på at: "Microsoft har tenkt mye på hvordan man skulle benytte slike prefiks som 'Re:'."
Vel, her burde kanskje Microsoft ha tenkt litt mindre, og i stedet satt seg inn i saken. For interoperabilitet for kommunikasjon på Internett bruker man nemlig standarder. Ønsker man å levere programvare for bruk på Internett er det ikke opp til den enkelte aktør å selv "tenke" ut hva som kan være en fjong løsning.
Når det gjelder bakover-referanser så er standarden klinkende klar. Den relevante standarden har navnet RFC1036, ble skrevet av Mark Horton og Rick Adams i 1987, og de relevante delene lyder som følger:
2.1.4. Subject
If the message is submitted in
response to another message (e.g., is a follow-up) the default
subject should begin with the four characters "Re: ", and the
"References" line is required.
2.2.5. References
This command should generate a
"Subject" line which is the same as the original message, except
that if the original subject does not begin with "Re: " or "re: ", the
four characters "Re: " are inserted before the subject.
Når Microsofts representant påstår at dette er noe som Microsoft har "tenkt" på, så innrømmer han i realiteten at Microsoft freidig setter seg ned å lager programvare for Internett uten å først sette seg hva spesifikasjonene er i henhold til gjeldende standard (RFC). Det vitner etter min mening både om arroganse og om inkompetanse.
Microsoft har faktisk en enstående historie akkurat det gjelder å spre programvare som saboterer interoperabilitet på Internett nettopp ved å være inkompatibel med etablerte standarder. Dette skaper i første rekke problemer for alle andre (dvs. de selskaper som lojalt følger standardene). Eksemplet med denne bruken av prefiks i Outlook Express er bare enda et eksempel på noe som de mer paranoide blant oss (inklusive det amerikanske DOJ) ikke tror bare skyldes inkompetanse, men er en bevisst forretningsstrategi."