Salget av bokser som viser Internett på TV tok aldri av. Microsoft har riktignok solgt rundt en million WebTV-bokser i USA, men nå er prosjektet parkert. Her i Europa vil WebTV aldri lanseres og i USA kommer nå neste forsøk under et nytt navn. Microsoft skrinlegger WebTV-prosjekt
WebTV fokuserte på å bruke TV som skjerm for Internett-surfing. Til dels fordi Microsoft forsøkte å eie boks og hele tjeneste, snudde TV-bransjen tommelen ned. I fjor sa derfor Bill Gates og Steve Ballmer at Microsoft i stedet skal være en teknologileverandør til TV-bransjen, ikke en konkurrent.
Samtidig lanserte selskapet i går et nytt system for Interaktivt TV. UltimateTV heter standarden som både Hughes DircTV og Thompson/RCA skal bruke i sine nye TV-bokser. De nye boksene vil når de kommer i salg til julesesongen la deg ta opp 30 timer video på harddisk mens du ser på et annet program. En rekke konkurrenter lager allerede bokser som kan ta opp 10 timer video.
I tillegg vil du kunne surfe på Internett og bruke epost med boksene. Men akkurat hva slags interaktivtet UltimatTV-boksene vil gi, er foreløpig litt uklart. Boksen vil la TV-seere delta i blant annet spørreprogrammer og si at de er interessert for produkter på reklamer, men da må TV-selskapene tilpasse sine sendinger til Microsofts standarder. Foreløpig har ikke Microsoft offentliggjort noen slike avtaler.
- Foreløpig vil UltimateTV-bokser bare selges i USA. Det er ikke offentliggjort planer for europeiske bokser, sier Ole Tom Seierstad i Microsoft Norge til digi.no.